Hoe rijk ben je als Nederlandse toerist in Litouwen?

Ik heb van iemand gehoord dat je als Nederlander in Litouwen erg rijk bent, omdat de euro daar veel waard is (alhoewel ze waarschijnlijk in 2011 ook de euro gaan gebruiken).. Is dit waar?

Op internet kan ik er niets over vinden..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
2.6K

Het beste antwoord

Moeilijk te zeggen. Hangt heel sterk af van wat je daar wil gaan doen. Wel klopt het dat de salarissen daar veel lager zijn dan in Nederland, en derhalve het gewone levensonderhoud ook.
Import spullen echter zullen daar nauwelijks minder kosten dan hier, en wat ze minder kosten komt door de lagere winkelruimte kosten en lagere salarissen van personeel.

Restaurants, die waar ook de lokale bevolking komt, zijn wel veel goedkoper net als een pub.
De huidige prijsstelling weet ik niet....ben ca 6 jaar geleden in Vilnius geweest.

Ik denk overigens dat het niet veel uitmaakt als ze euro's krijgen. Ook de dollar bv is in de ene amerikaanse staat meer waard als in de andere qua koopkracht.
Wat wel zal gaan uitmaken is de levensstandaard...als die daar omhoog gaat gaan de prijzen ook hoger worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik kan op internet wel iets vinden, zie link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10 euro is ongeveer 34,5 Lithuania Litai waard.
Maar ik weet niet hoe duur alles daar in de winkels is.
13 jaar geleden
Litouwen en Malta krijgen uitstel voor het aanpakken van hun begrotingstekort; Hongarije en Letland zijn goed op weg om de deadlines te halen.

Twintig EU-landen kijken aan tegen een deadline om hun begroting weer op orde te krijgen. Een te groot overheidstekort is immers funest voor de economische stabiliteit en de groei in de EU, nu die net herstelt van de recessie. Zowel Hongarije en Letland als Litouwen en Malta blijken degelijke maatregelen te hebben genomen om hun deficit onder controle te krijgen.

Hongarije en Letland zullen naar verwachting hun huidige deadline halen, en moeten hun inspanningen volhouden. Maar de Europese Commissie vraagt de ministers van financiën van de EU om Malta en Litouwen een extra jaar tijd te geven, respectievelijk tot 2011 en 2012. De economieën van deze landen zijn sterker gekrompen dan werd verwacht in juli, toen de huidige deadlines werden bepaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je nou direct "rijk" bent in Litouwen dat weet ik niet :-)
Maar wat je zegt klopt wel. Je kunt veel kopen in Litouwen voor weinig geld, omdat bijna alles goedkoper is dan hier. Dat komt voornamelijk, omdat de prijs voor arbeid veel lager ligt, net zoals in b.v Roemenie.

Maar ga je naar Noorwegen, dan ben je "arm".

Misschien interesseert je de volgende link:
http://www.missethoreca.nl/1080366/fastfood/fastfood-nieuws/KwartierWerkenVoorEenBigMac.htm

Je vindt daar een heel mooi staatje van de BigMac index.
En je zult direkt zien, dat je 2 keer zoveel betaalt voor een BigMac in Noorwegen, dan in Litouwen.
Die BigMac is meer dan een spelletje: want meestal kun je daar ook uit afleiden, dat b.v. in Roemenie een bezoekje aan de kapper maar 5 Euro kost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben vorig jaar in klaipeda in lithouwen geweest, welliswaar 1 dag, maar ik kon niet zeggen dat je daar alles voor een schijntje kan kopen. Het was wel iets goedkoper dan in nederland. De merkproducten worden daar natuurlijk ook geimporteerd. Mischien dat buiten de grote stad het anders is.