Hoe vertel je je ouders dat je een jaar high school in the U.S.A. wilt doen en hoe overtuig je ze?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (7)

Vertel het ze gewoon tijdens de avondmaaltijd. Vertel je motivatie, dat je het ziet als een enorme uitdaging, kans ook om je engels goed op te halen, nieuwe mensen te leren kennen etc.

Als je het enthousiast vertelt, kun je je ouders vast ook wel enthousiast maken. Zorg dat je je van tevoren even verdiept hebt in hoe een en ander in zijn werk gaat.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Zorg eerst dat je zelf heel zeker weet dat je wilt gaan. Het klinkt natuurlijk allemaal heel stoer, een jaar naar the USA, maar bedenk wel dat er heel veel bij komt kijken, je begint naar namelijk helemaal alleen.
Ook qua kosten komt er erg veel bij kijken dus zullen je ouders redelijk kritisch zijn.
Wat je dus moet doen; zoek eerst ZELF veel informatie op (begin hier bijvoorbeeld: http://www.afs.nl/high_school_programma-13.pagina?artid=25)
Je kan ook altijd (samen met je ouders) naar een informatie bijeenkomst gaan.
En dan kan je je ouders vertellen/overtuigen waarom het goed is.
Een aantal argumenten zullen zijn: Het staat heel goed op je CV, je leert erg veel op het gebied van zelfstandigheid, je leert nieuwe contacten maken etc etc.
Succes ermee ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon vertellen, dat is het beste. Zorg dat je voor die tijd veel informatie hebt en kom met goede argumenten.
Desnoods ga je naar een leraar van de school waar je nu op zit en vraagt aan hem/haar of die een keer langs kan gaan bij je ouders om ze te overtuigen.
Succes ermee, ik zal voor je duimen ;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat merken dat je er heel goed over nagedacht hebt, dat je weet waar je het over hebt.

Het hangt voor een groot deel van je eigen houding af: Ben je een heel zelfstandig typetje dat veel zelf kan regelen? Dan zullen je ouders eerder toegeven. Laat je het liefst alles voor je regelen en ben je niet echt in actie te krijgen, of werk je jezelf geregeld in de nesten? Dan zullen je ouders er waarschijnlijk weinig zin in hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer ze in een goede mood zijn, en dan vertel je het ze rustig en dat je er voor de 100% voor gaat!!! succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit het feit dat je de vraag stelt zou kunnen opgemaakt worden dat je ouders het niet gaan toejuichen. als je geen enthousiasme verwacht, begin dan rustig. lees bijv. eens een artikeltje voor van een dergelijke situatie en zeg erbij dat jou dat ook leuk lijkt.
Mogelijk wordt je idee de grond in geboord, ga dan niet gelijk steigeren. dat is namelijk niet volwassen genoeg om zoiets te kunnen ondernemen.

tegen die tijd net 16 zijn, is jong voor ouders die zoiets niet gewend zijn. erheen gaan als je 17 bent lijkt dan al weer logischer.
Als je werkelijk wil, is het ook een idee hen eerst een jaartje warm te maken, zodat ze jou een jaar lang meemaken met die wens, en van je weten dat je dat ECHT wil. en blijft willen.
zie dat voor jezelf ook vol te houden, want misschien wil je nu wel, maar over een paar maanden heb je misschien ineens fantastische andere plannen.

highschool is niet zo superdenderend als het lijkt. aan een amerikaanse universiteit studeren is stukken leuker. je bent dan namelijk iets ouder (een jaartje of 3? 4?) maar hebt daardoor wel een zee van mogelijkheden extra die je niet hebt als je 16 bent.
mocht je geen universitaire ambities hebben, dán is het weer wel een leuke oplossing.

noem het gewoon, luchtig, en vraag informatie aan.
die kun je ook voorlezen als je geen ander verhaaltje bij de hand hebt.
je kunt hen dan onderbouwd voorlezen.
spit het wel zelf eerst door voordat je dat doet, zodat je de eerste vragen tijdens dat voorlezen al direct kunt beantwoorden.

en vooral: laat je niet ontmoedigen door mensen die het afkraken. neem een voorbeeld aan Laura :-)
niet hardop hoor, want dan maakt men je alleen maar nog belachelijker, maar wel van binnen, gewoon voor jezelf als houvast.
lastige dingen in 't leven moet je namelijk gewoon volhouden. stug blijven volhouden, althans, als je de goede motieven hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een beetje afhankelijk van hoe je ouder in het leven staan. Met een 'open mind' zullen ze het eerder leuk vinden dan vervelend omdat het je grenzen verlegt. Zeg ze wat je wilt, en dat is alles.
Het is vooral belangrijk dat je jezelf voorbereid op alle negatieve punten, dat je er mee om kan gaan als het wel eens tegenzit. Zoek voor jezelf de nadelen uit, en vertel dit ook aan je ouders.

Als je rond de 15-16 bent weet je heel goed wat je wilt! Maar hou er rekening mee dat niet alle dromen zo mooi zijn.. maar ook bijna geen enkele droom een nachtmerrie wordt!