Als je een Hep B vac hebt gehad voor 10 jaar, heb je dan nog een Hep A vac nodig wanneer dat wordt aangeraden voor je vakantiebestemming?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (5)

Ja. Hepatitus A is een andere ziekte dan hepatitus b.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.vaccinatiesopreis.nl/hepatitis-b-inenting/ :
Hepatitis A is een leverontsteking die wordt veroorzaakt door een virus. De ziekte wordt overgebracht door slechte hygiëne: iemand die besmet is scheidt het virus via de ontlasting uit en zo kan het hepatitis A virus bijvoorbeeld via de ongewassen handen van een hotelkok in het voedsel van de argeloze reiziger terechtkomen. Omdat wij in het Westen uitstekende sanitaire voorzieningen hebben, komt hepatitis A hier vrijwel niet meer voor. Daardoor hebben wij geen antistoffen opgebouwd tegen de ziekte.

Hepatitis B is een ontsteking van de lever die wordt veroorzaakt door een virus. Je kunt besmet raken met het hepatitis B virus door sexueel contact en via bloed. De ziekte wordt soms chronisch en kan in zeldzame gevallen tot leverkanker leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je hebt dan ook nog een hepatitis A vaccinatie nodig. De GGD kan je voorlichten over welke vaccinaties je nodig hebt voor een bepaald land, bij hun speciale reizigersbalie.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ja, het zijn twee verschillende ziektes. Vaccinatie tegen de één beschermt je gewoon niet tegen de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daarbij komt dat de beschermingsduur van de A en B verschillend is... wederom... rondje GGD!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In landen waar hepatitis A veel voorkomt lopen veel mensen het als kind op, meestal door niet al te schoon drinkwater. Kinderen zijn er nauwelijks ziek van maar volwassenen kunnen er erg ziek van worden. Zeker doen, als een hepatitis A vaccinatie wordt aangeraden voor je reisbestemming.

Hepatitis B is een ander verhaal. Dat wordt overgebracht van mens tot mens via direct intensief contact, zoals seks maar het kan ook via bloed of andere uitscheidingsproducten. In een aantal landen in vooral Azië en Afrika komt hepatitis B heel veel voor. De oorzaken zijn in de eerste plaats onveilige seks maar vaak ook een slechte hygiëne bij medische handelingen en tatoeages.

Overigens spreek je in je vraag van 'een' hepatitis B vaccinatie. Die bestaat uit minimaal drie injecties en een bloedtest op antistoffen en beslaat zes maanden. Je moet dus wel op tijd plannen.