Ik overweeg om naar Istanboel te gaan met de trein en bus of met het vliegtuig. Wat is veiliger?

Met veiliger bedoel ik statistisch gezien. Vliegen vind ik niet fijn en zo lang over land reizen met tussenovernachtingen vind ik ook niet echt iets. Ik weet het, een trein kan botsen, een bus kan van de weg raken en een vliegtuig kan neerstorten. Gelukkig is de kans op een ongeluk eeg klein
Met overland bedoel ik tot aan Boedapest met de trein en vanaf Boedapest tot Sofia met de bus en van Sofia tot aan Istanbul ook met de bus.

een jaar geleden
in: Vakantie
2.1K
Inekez1
een jaar geleden
Waarom wil je van Boedapest naar Istanbul met de bus? Er gaat gewoon een trein tussen die steden. Als je de nachttrein neemt, kun je in de trein redelijk comfortabel slapen, je hoeft dan geen extra accomodaties voor overnachtingen te regelen. Sowieso is een trein veel comfortabeler dan lange dagen in een bus. In de trein kun je makkelijk bewegen (op en neer lopen), slapen en fatsoenlijk eten. https://rail.cc/nl/trein/amsterdam-naar-istanboel
tinus1969
een jaar geleden
Ik vraag me af of deze website up to date is. De DB reisplanner geeft alleen een trein optie via Roemenië-Sofia, met diverse lokale treinen en overstappen in Budapest, Craiova, Vidin en Sofia. Geen slaapwagens tussen Sofia en Istanbul, wel tussen Budapest en Craiova.
gast111251
een jaar geleden
Inekez, het is sneller en ik overnacht liever rustig in hotels als ik door die landen reis.
Vortexxx
een jaar geleden
Het veiligst is misschien om thuis te blijven, je kunt ook niet alle risico's afdekken, want stel dat je de veiligste manier die LeonardN in z'n antwoord zet, wat is dan de garantie dat je ook weer veilig thuiskomt als je niet eerst door één van die verkeersmaniakken wordt doodgereden in Istanboel?

Antwoorden (1)

Trein is veiliger.
https://swov.nl/nl/nieuws/reizen-bus-veiligste-vervoerswijze-over-de-weg#:~:text=De%20trein%20en%20het%20vliegtuig,transportwijzen%20in%20zeven%20Europese%20landen.

Deze analyses leidden tot een risicogetal:

Bus: 1
Auto: 2.0
Trein: 0.14
Vliegtuig: 0.17
===
Echter in jouw specifieke geval zou je waarschijnlijk beter met het vliegtuig kunnen gaan als een treinreis betekent dat je ook met de bus moet.
Toegevoegd op 29 januari 2023 12:04: tekst
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Dit zijn bovendien Nederlandse cijfers en ik vraag me af hoe veilig trein en bus op de Balkan zijn.
SimonV
een jaar geleden
+ In Amerika is het beeld niet veel anders:
https://turbli.com/blog/the-safest-transport-modes-ranked-by-statistics-from-10-years-of-data/
Inekez1
een jaar geleden
Je kunt van Nederland gewoon helemaal met de trein (paar keer overstappen) naar Istanbul. Je hebt helemaal geen busreis nodig en als je de nachttrein neemt en een bed reserveert, heb je ook voor onderweg geen accomodaties nodig om te overnachten. Je bent wel een paar dagen onderweg. Het vliegtuig gaat absoluut sneller.
Cryofiel
een jaar geleden
Weet je misschien wat het risicogetal is van de lift? Ik heb ooit begrepen dat de lift het veiligste mechanische vervoermiddel is, uitgedrukt in ongevallen per reizigerskilometer.
gast111251
een jaar geleden
Cryofiel, wat de lift betreft. Als ik daarmee naar Istanboel kon reizen, dan had ik dat allang gedaan