Hoelang kunnen caravan banden mee en moet je de banden om de 6jaar vervangen?

Caravan staat in een donkere, koele, droge en schone stalling met geen zonlicht.

2 jaar geleden
in: Vakantie
1.9K

Antwoorden (1)

Wanneer een band vervangen
Jarenlang, en in het verleden ook door de ANWB, is voor caravanbanden een vervangingsinterval van zes jaar geadviseerd. Vanwege voortschrijdend inzicht en nieuwe productiemethoden van banden is het ANWB-standpunt inmiddels aangepast. Het advies is nu: ga niet op basis van alleen de leeftijd vervangen, maar laat de banden na hun zesde gebruiksjaar periodiek door een specialist intensief op schade door veroudering controleren. Omdat onzichtbare (ouderdoms)schade nooit uit te sluiten is, is preventieve vervanging na bijvoorbeeld tien jaar aan te raden. Uiteraard is vervanging wettelijk verplicht wanneer de minimale profieldiepte van 1,6 mm is bereikt.