Wat gebeurt er als je covidtest "te oud" is doordat je vlucht vertraging opliep?

Stel je moet een negatief testresultaat voorleggen van max 48 of 72 of... uur. Je doet dit netjes, maar je vlucht is bv vertraagd. Is dit dan overmacht of moet je dan gelijk de voorwaarden volgen die gelden voor mensen die niet "negatief" zijn door genezing, test of vaccinatie? (bv een week in quarantaine, een test ter plaatse...)
Ik bedoel hiermee: je stijgt bv normaal op maandag om 12 uur, en je moet 2 uur vliegen. Dus je komt aan om 14 uur. Het land vraagt bij het betreden van het land een negatieve coronatest die max 48 uur voordien werd afgenomen. Je moet ook een Europees certificaat hebben; dat duurt ook 4 uur.
Dus moet je dan zaterdag om 14 uur je test laten afnemen, je krijgt dan zondag om 14 uur (ongeveer) je resultaten en dan 4 uur later je Europees certificaat. Dat is dan om 18 uur. Op maandag kom je aan om 14 uur en hebt dus de test die mooi binnen de 48 uur valt.
Maar stel je vlucht heeft vertraging en stijgt pas op op maandag om 16 uur. Met 2 uur vliegen kom je dan aan om 18 uur. Je test is dan ouder dan 48 uur, want die verloopt op maandag 14 uur, die test is dan 52 uur oud ipv 48.

2 jaar geleden
in: Vakantie
2.7K
ronron1212
2 jaar geleden
Wel een enorme vertraging dan. Maar de regels blijven de tegels.

Antwoorden (2)

Als je vlucht vertraging heeft, is dit vaak overmacht. Als de uitslag van de test later bekend is dan verwacht, dan is dit je meestal je eigen schuld omdat je akkoord ging met de voorwaarden. Dit zeiden ze in ieder geval op tv.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
-min
"Als de uitslag van de test later bekend is dan verwacht,"
Die snap ik even niet.
Het gaat niet om een verlaat tijdstip van de uitslag van de test, maar om een vlucht met vertraging. "dan is dit je meestal je eigen schuld omdat je akkoord ging met de voorwaarden"
WAT is dan je schuld? Of beter gezegd welke consequentie geeft het? Ik vind je antwoord behoorlijk onduidelijk. Alsof je over iets anders spreekt dan de vrager.
Je geeft niet aan over welk land je het hebt.

Voor Nederland INreizen geldt dat er dan niks aan de hand is "er gebeurd niets" zolang je op de luchthaven bent gebleven na inchecken
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederland-inreizen/testbewijs-voor-inreizen-nederland/eisen-sneltest
"
Negatieve sneltestuitslag blijft geldig bij vertraging vlucht
De negatieve sneltestuitslag blijft bij vertraging geldig als u op de luchthaven blijft. Dus als uw vliegtuig vertraging heeft terwijl u bent ingecheckt. Of als u overstapt en uw volgende vlucht vertraging heeft.
"

Voor andere landen zal je dat per land op moeten zoeken.
===
gebeurd, moet gebeurt zijn
Toegevoegd op 29 juli 2021 20:29: tekst