Wat gebeurt er als je toch reist naar een land met code oranje?

Ik zie steeds meer mensen om me heen op vakantie gaan, terwijl ik dacht dat het door corona niet mogelijk was. Op tv werd er ook een Nederlandse vrouw geïnterviewd die zei: "Code oranje of niet, wij gaan gewoon!" Betekent dit dat je dus gewoon naar ieder land kan reizen, ongeacht welke kleur ze zijn? Wat gebeurt er als je toch reist naar een land met code oranje?

2.3K
tinus1969
2 jaar geleden
Het is goed om twee zaken uit elkaar te houden, namelijk het Nederlandse advies/code, en de regels van het land van bestemming.
jodyenboyke
2 jaar geleden
Er worden vaak geen pakketreizen georganiseerd maar zoals het antwoord al omschrijft, kan je er wel heen, rekeninghoudend met de regels van het bezoekende land en bij terugkomst met de regels in Nederland. Omdat de EU graag de toeristen in europa houdt, zal het lang duren dat landen buiten de EU op geel gaan.

Antwoorden (1)

Hoewel vaak wordt gedacht dat oranje een negatief reisadvies betekent, is dit niet zo. Net als voor een geel reisadvies geldt ook voor code oranje dat het ‘slechts’ een aangescherpt advies is. Hierbij adviseert de overheid om alleen nog naar deze bestemming te gaan als de reis noodzakelijk is.
Maar het is een advies en geen verbod. Mocht je toch afreizen, raad de overheid je aan om je goed voor te bereiden en je in te lezen over de situatie ter plaatse.

Wanneer wordt een code oranje afgegeven?
Kijkend naar de huidige coronacrisis kan dit twee redenen hebben:
Als de corona besmettingen in een land toenemen, kan de overheid ervoor kiezen om code oranje te geven. Zij achten het dan een risico voor de reiziger om het virus op te lopen en/of mee terug te nemen naar Nederland. Dit betekent overigens niet per definitie dat er op de bewuste bestemming meer besmettingen per 100.000 inwoners zijn dan in Nederland.
Sommige landen kiezen ervoor Nederland op een blacklist te zetten door een hoog aantal besmettingen. In dat geval moeten Nederlanders ter plaatse eerst in quarantaine. Wanneer dat gebeurt, vindt de overheid dat vakantie vieren niet meer mogelijk is en veranderen zij het reisadvies vaak naar ‘alleen noodzakelijke reizen’, ofwel code oranje.

Worden alle reizen kosteloos geannuleerd bij code oranje?
De ANVR geeft hierover het volgende aan:
Bij rood (niet reizen) of oranje (alleen noodzakelijke reizen) zal de reisonderneming de pakketreis in de meeste gevallen niet (kunnen) uitvoeren als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden. De klant heeft dan recht op terugbetaling van alle betaalde bedragen.
Indien de reisorganisatie zelf over gaat tot annuleren omdat de reis niet uitgevoerd kan worden, is er inderdaad sprake van kosteloos annuleren. Je maakt dan zelf geen kosten.
Dit is echter niet altijd van toepassing. Indien er geboekt is op het moment dat er al een oranje reisadvies gold, de reisorganisatie niet overgaat tot annulering en de reis wel uitgevoerd kan worden (ofwel; de vluchten gaan en het hotel is geopend en je kan op vakantie gaan), gelden de normale annuleringsvoorwaarden. Dit betekent dat er dan enkel op eigen kosten geannuleerd kan worden.
.
Is quarantaine verplicht als je terugkomt uit een oranje gebied?
Verplicht is het niet, maar het wordt wel dringend geadviseerd door de overheid, ook als code oranje pas wordt afgegeven als je er al bent en je dus feitelijk in een gele situatie vertrekt.
SimonV
2 jaar geleden
Ritsuka
2 jaar geleden
Naast sl dit kan je werkgever ook moeilijk doen. Bij ons moet je verplicht in thuisquarantaine na zoiets, en dat gaat van je eigen verlof af