Medio april vloog ik van Hanoi naar Moskou en vlogen we over bijgevoegd patroon op Russisch grondgebied. Wie kan verklaren wat het is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ziet er heel interessant uit, en ook heel mooi wel. Ik ben benieuwd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je ongeveer na hoeveel uur vliegen je dit zag? Dat geeft ons wat meer informatie over de regio waar je in vloog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee na hoeveel uur vliegen ik dit zag. Er waren meer van dit soort motieven te zien, dus niet alleen deze in Noord-Zuid-richting. Het leek een soort ster.We vlogen op ca 28.000 voet. Het zijn volgens mij absoluut geen leidingen (buizen) en ook geen brandgangen. Die zijn breder en enkelvoudig. Ook zitten de hoeken er m.i. niet in i.v.m. hoogte-overbrugging want dan zouden de lijnen niet kaarsrecht lopen. Wie heeft het antwoord?

Antwoorden (3)

'Fascinating' , zou mr. Spock zeggen ;-)

Zo op het eerste gezicht is het een uitgebreid bosgebied waar je overheen gevlogen bent, waar brede brandgangen doorheen zijn aangelegd. Brandgangen zijn kale stroken die ervoor zorgen dat de brand niet over kan slaan van de ene op de andere kant van het bos. Op deze manier kan voorkomen worden dat het hele gebied afbrandt als er op een plaats brand uitbreekt.

Dat er meerdere brandgangen evenwijdig aan elkaar zijn, kan voor extra brandveiligheid zijn.
De rare patronen met de scherpe hoeken kunnen misschien verklaard worden doordat het een bergachtig gebied is, en ze niet dwars over de heuvelruggen heen zijn gegaan bij het aanleggen van de brandgangen.

Het lijkt er dus op dat in dit gebied de bosbouw heel belangrijk is en met grootschalige machines wordt aangepakt.

Ik ben benieuwd naar elke andere theorie en het zou leuk zijn als je het in Google Earth terug zou kunnen vinden en hier een KML-bestandje zou kunnen plaatsen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De brandgangen zijn ook verbonden met elkaar. Hier kan het vuur dan toch wel overslaan?
En, als het echt brandgangen zouden zijn, waarom zitten er dan toch nog stroken met bomen tussen in?
Lijkt me dan slimmer om gewoon een hele brede gang te maken. Maar inderdaad, het antwoord klinkt wel logisch als ik het zo bekijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer me een voorstelling te maken van de schaal van deze foto. Omdat ik geen individuele bomen kan onderscheiden, denk ik dat het vliegtuig best hoog vloog. De kale stroken zouden dan al snel 40 m. breed zijn. Als je de hele tussenliggende ruimte ook kaal zou maken, zou dat een enorm oppervlakteverlies voor je bos zijn.
Aangezien je over Rusland vloog en dit geval rechte hoeken heeft, denk ik dat het gasbuizen zijn. Zou dit kunnen?
En de hoeken zitten erin omdat ze niet door bergen heen kunnen denk ik..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het precieze patroon van jouw foto kan ik niet vinden. Ik zie wel vergelijkbare patronen in de omgeving van Isyangazino in Bashkortostan - zie Link (kies voor satellietweergave als dat niet vanzelf gaat).

Zo te zien, maar dat is een gok, gaat het om productiebossen waarin brede "wegen" zijn gemaakt. Geselecteerde bomen worden gekapt, de stammen worden naar de dichtsbijzijnde brede weg gesleept, en vandaar met grote vrachtwagens verder getransporteerd.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=Russian+Federation,+Bashkortostan+respublika,+Isyangazino&sll=37.0625,-95.677068&sspn=89.557512,158.027344&ie=UTF8&hq=&hnear=derevnya+Isyangazino,+Burzyanskiy+rayon,+Republic+of+Bashkortostan,+Russian+Federation&ll=52.939121,57.631531&spn=0.140697,0.308647&z=12
Cryofiel