Hoe vaak geldt de regel dat een caravan 3 dagen voor en 3 dagen na vakantie op de weg mag staan?

Hallo,
Onze buren hebben een ontzettend lelijke caravan gekocht. Nu gaan ze elke keer een paar dagen weg. En in tussentijd staat deze bij ons voor de deur. Nu laten ze deze gerust 1 a 2 weken staan. Ik weet dat je max 3 dagen voor de vakantie en max 3 dagen na terugkomt hem er neer mag zetten. Maar hoe zit dat als ze elke keer een paar dagen weggaan. Mogen ze hem dan al die keren voor vertrek 3 dagen en na vertrek 3 dagen laten staan of zijn hier andere regels voor.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vakantie
2.2K
Cryofiel
5 jaar geleden
Ik vermoed dat dit niet wettelijk is geregeld, maar via de APV. Lees die er dus op na. De APV verschilt namelijk per gemeente. (Maar ik kan het mis hebben, misschien is er wel een wettelijke regeling die landelijk geldt.)
Ritsuka
5 jaar geleden
De regel verschilt per gemeente, soms is het max 1 dag. Vraag het na.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij ons is het 3 dagen. Dit heb ik al opgezocht.
paulus811
5 jaar geleden
De vraag is hoe je het moet controleren, je kunt nergens aan zien hoe lang de caravan er al staat. Ik zou het sowieso melden, dan kan handhaving het beoordelen en ingrijpen indien nodig. Maar waarom zetten ze die caravan niet voor de eigen deur? Ik zou de buren daar op aanspreken.

Antwoorden (1)

De meeste APV's hebben het niet over voor of na de vakantie, maar bepalen simpelweg dat-ie niet langer dan drie dagen aaneengesloten op de weg (of openbare parkeerplaats) mag staan. Het lijkt me redelijk om te stellen dat als ze een weekend weggaan met de camper, die termijn van drie dagen opnieuw begint te lopen.
Maar als ze op maandag thuiskomen en op vrijdag weer vertrekken, staat-ie er langer dan drie dagen. En dus in strijd met de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
Zou de politie hier met spoed voor uitrukken? Ik verwacht het niet.
Maak eens een praatje met de wijkagent, is mijn suggestie. Hij/zij kan aan die mensen vragen om het ding ergens neer te zetten waar niemand er last van heeft.