Hoeveel winst mag een reisorganisatie maken?

Ik ben net terug van een jongerenvakantie waar we verschillende activiteiten hebben gedaan waarbij ik het gevoel krijg dat ze veel te veel aan ons verdienen. Zo heb ik uit zeer betrouwbare bron gehoord dat ze deze niet zelf regelden, maar door een ander bedrijf lieten doen. Daar kostte een activiteit €65,-, terwijl wij daarvoor €140,- hebben betaald aan onze organisatie. Ze hebben alleen letterlijk niks gedaan, zelfs geen kosten gemaakt voor brandstof. Het enige wat ze hebben gedaan is die man opgebeld. Daarnaast vroegen ze €40,- toeristenbelasting en milieuheffing van ons, terwijl dat op de camping waar wij stonden maar €7,- in totaal was. Kunnen wij hier iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vakantie
1.4K
Erna55
6 jaar geleden
Je hebt het hele pakket geaccepteerd, er is gedaan wat afgesproken was.
Er is geen reden tot klagen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat je wel kan doen is het bedrijf aanschrijven met de klacht, of deze klacht op sociale media of een reviewsite delen. Er is denk ik ook weinig goede aanleiding tot een zaak. Misschien zou je een overkoepelende organisatie kunnen proberen aan te schrijven als ze daar lid van zijn, zoals de ANVR. Welk bedrijf was het?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Labyrinth Outdoor & Travel. Ik zie nu dat ze aangesloten zijn bij de ANVR.
Utrecht
6 jaar geleden
En de mensen van het reisbureau werken voor niets? Je betaalt het reisbureau ook voor de service die zij verlenen: zij hebben een pakket samengesteld en alle activiteiten geboekt (en waarschijnlijk vooruit betaald).
Als jij een brood koopt bij de bakker, ga je dan ook piepen omdat je veel meer betaalt dan wat de ruwe grondstoffen de bakker hebben gekost?
Welkom in de grote-mensen wereld.

Antwoorden (1)

Oneindig veel winst mag elk bedrijf maken.

Er is geen enkele wet die aangeeft hoeveel winst er op een product of dienst gemaakt mag worden (misschien ligt dat anders in hele specifieke sectoren) zeker in de reisindustrie mag je vragen wat een gek er voor wil geven. Als je gegronde klachten hebt over de kwaliteit, omdat je wat anders is voorgespiegeld kan je natuurlijk wel een klacht indienen. Zeker als de organisatie aangesloten is bij bijvoorbeeld de ANVR mag je verwachten dat de klacht serieus genomen wordt. Dat je het idee hebt dat je teveel betaalt voor iets, dat is geen echte klacht. Als je op een excursie gaat die los staat van reis zelf heb je denk ik ook weinig om je op te beroepen.