Mag den laserpen (klasse 2) mee in je normale bagage (niet handbagage)?

Ik heb in Guatemala (latijns Amerika) een groene laserpen gekocht op de etiket staat dat het klasse 2 is en "max output power <2000 mW" of ik dit moet geloven is de vraag. Maar het gaat erom of ik deze in het vliegtuig terug naar Nederland mee mag nemen zonder problemen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vakantie
2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tip van mij: Laat die pen checken op de output sterkte. Want het is een hele rare bewoording om Class II laser met <2000mW te definiëren Dus die pen is geen Class II en is de output misschien meer dan in Class II is toegestaan en is het Class IIIa of IIIb of misschien wel Class IV. Want 5mW is inderdaad zoals SimonV zegt onschadelijk omdat je reflex jou beschermt, maar bij >150mW gelden heel andere wetten en maak je iemand instant blind voor de rest van zijn/haar leven....

Antwoorden (1)

Er zijn geen regels die een laserpen klasse 2 in je ruimbagage verbieden.
Een dergelijke laserpen is ongevaarlijk bij normaal gebruik, omdat de reflex om het oog te sluiten voorkomt dat er oogschade optreedt.

Toegevoegd na 1 minuut:
"max output power <2000 mW" klopt natuurlijk, het vermogen is ca. 1 mW en dat is minder dan 2000.
SimonV