Kan je alleen rondreizen als je 17 jaar bent?

Ik heb besloten een tussenjaar te nemen om meer van de wereld te zien. Ik heb besloten om te gaan reizen in zuidoost Azië. Ik mag dit ook van mijn ouders maar is dit wel mogelijk wanneer je 17 jaar oud bent?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vakantie
1.6K
Antoni
6 jaar geleden
Ik ken de regels hiervoor niet helemaal. Wel kan ik de volgende opmerkingen maken. Wat je onderwijs betreft, zal je in ieder geval moeten beschikken over een startkwalificatie. Volgens de tekst op https://nl.wikipedia.org/wiki/Startkwalificatie geldt: "Een havo- of vwo-diploma valt onder de norm van startkwalificatie. Een vmbo-diploma geeft wel toegang tot de vervolgopleiding mbo, maar wordt door de overheid niet gezien als startkwalificatie. Een mbo-diploma is wel een startkwalificatie met uitzondering van niveau 1 (assistent-beroepsbeoefenaar)." Beschik je (als zeventienjarige) nog niet over een startkwalificatie, dan ben je nog leerplichtig. Verder vermoed ik dat je altijd minstens een verklaring, zeker ook in het Engels, bij je zal moeten dragen waarin je ouders aangeven akkoord te zijn met je reis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik beschik over een havo-diploma en mijn ouders willen ook toestemming geven. Ik weet alleen niet of het mogelijk is of ik in een hotel kan slapen zonder toestemming van hun.
Antoni
6 jaar geleden
Dat weet ik helaas ook niet.
tinus1969
6 jaar geleden
Ik denk dat dat in de praktijk per land verschilt. Verder, enigszins cynisch: Niemand maakt een probleem zolang je betaalt -de problemen beginnen zodra je geld op is of je bij de politie belandt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgensmij hebben sommige hotels en organisaties wel de regel dat je 18 jaar en ouder moet zijn om te kunnen boeken. Dus als je met je ouders boekt en toestemming op papier hebt van je ouders om te mogen vliegen, moet dit geen probleem zijn
tinus1969
6 jaar geleden
@gastAA, sommige hotels vereisen vervolgens ook dat die 18 jarige ook fysiek aanwezig is.

Antwoorden (1)

De leeftijdsgrens om alleen te reizen.is nirt wettelijk vastgelegd. Dit ligt dus aan de vliegtuigmaatschappij. De meesten laten je onder de 18 vliegen als je toestemming hebt van je ouders, maar het kan ook dat je door een bepaalde vliegtuigmaatschappij geweigerd wordt. Ook al heb je toestemming. Het is dus verstandig om dit aan de desbetreffemde vliegtuigmaatschappij te vragen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Min; antwoord gaat alleen over vliegen, maar de echte problemen zitten eerder bij overnachten en bij grenscontroles.