ik ben 16, mijn vriend 18. kunnen/mogen we op vakantie naar kroatië?

mijn vriend stelde voor om op een korte vakantie naar kroatië te gaan samen met mij. zijn familie woont daar ook, dus dan zouden we bij hun overnachten. hij wilde met de auto gaan.
nu vraag ik me af, is dit eigenlijk wel mogelijk als ik pas zestien ben? mag het?/kan het?
hoe zit dat met de grenzen en douane en tolbetalen?
anders komen we denk ik niet zo ver, haha!

alvast bedankt,
M

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
1.2K

Antwoorden (2)

Ik weet nog niet zo veel over reizen maar jij mag gewoon mee. Je hebt een volwassenen bij van 18 dus don't wurry
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zou goed nieuws zijn voor ontvoerders, maar zo zit het gelukkig niet. Zelfs als een van de meereizenden een ouder is moet er een toestemmingsformulier worden getekend indien er nog een ouder met gezag is.
Je hebt je eigen paspoort of identiteitskaart nodig en een toestemmingsformulier dat ondertekend is door zowel degenen die het gezag over je hebben (vaak ouders) en de volwassenen met wie je reist. Het beleid is de laatste jaren strenger geworden met het oog op kindontvoeringen. Zie bron.