Hoeveel mililiter mag ik meenemen aan toiletspullen in mijn ruimbagage?

Ik vlieg woensdag naar Kroatië via Brussel airport en ik heb 23 kg ruimbagage bijgeboekt.
Nu weet ik dat ik maximaal 100 ml verpakkingen mee mag nemen in mijn handbagage maar zijn hier ook regels voor voor mijn ruimbagage?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
4.9K

Antwoorden (2)

Omdat veel mensen met alleen handbagage willen reizen, en omdat je daar tijdens de vlucht bij kunt, is het meenemen van vloeistoffen en gels in handbagage een “hot item”. (Want zo kun je ook bestanddelen voor een explosief stiekem meenemen.)

Maar ruimbagage is qua hoeveelheden vloeistoffen nauwelijks beperkt.
Brussels Airport zegt er o.a. het volgende over:
“Om veiligheidsredenen is de hoeveelheid vloeistoffen en gels die u in uw handbagage mag meenemen, strikt beperkt. Ook een hele reeks voorwerpen die mogelijk als wapen gebruikt kunnen worden, mogen niet mee in de handbagage. De meeste van deze voorwerpen mogen wel mee in de ruimbagage met uitzondering van voorwerpen die traditioneel als gevaarlijk worden beschouwd.”

Dit is in feite het antwoord; in de vorm van een reactie geef ik nog wat achtergrondinformatie.
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Wat zijn ‘vloeistoffen en gels’?:
Water en andere dranken, soep, siroop, …
Verzorgingsartikelen: contactlensvloeistof, crèmes, lotions en oliën, shampoo, parfums, scheerschuim, haarlak, haar- en douchegels, tandpasta, mascara, lippenstift, lipgloss, deodorants, …
Etenswaren zoals lopende kazen, chocopasta, jam, yoghurt, pindakaas, …
Medische producten zoals hoestsiroop, …
Vloeibare-vaste mengsels zoals etenswaren in sauzen, …
Vloeistoffen onder druk zoals deodorants, haarlak, …
Sprays zoals eau de toilette, …
Gels zoals haargel, gel in koelelementen, …
Pasta’s zoals chocopasta, pindaboter, tandpasta, …
Alle andere producten met een gelijkaardige consistentie. http://www.brusselsairport.be/nl/passngr/security/bags_security/ Wat je in je handbagage meeneemt aan vloeistoffen en gels mag dus alleen mee indien het in individuele verpakkingen zit van ten hoogste 100 milliliter. Daarbij komt nog dat deze artikelen vervoerd moeten worden in een hersluitbare doorzichtige zak die zelf een inhoud heeft van ten hoogste één liter. Dat wil zeggen: die hersluitbare zak kan qua formaat zelf hoogstens één liter lucht bevatten. http://www.brusselsairport.be/nl/passngr/security/bags_security/lag_exemptions/ Wat qua hoeveelheid niet als handbagage mee mag, kan wel mee in uw ruimbagage. Gevaarlijke stoffen mogen sowieso niet mee:
“Volgens de luchtvaartrichtlijnen mogen bepaalde voorwerpen helemaal niet aan boord zoals verboden wapens (volgens de wapenwet van 9 juni 2006) en gevaarlijke goederen waaronder explosieve- en brandgevaarlijke stoffen (slaghoedjes, springstoffen, terpentijn, verfverdunner,...), gevaarlijke producten, oxidatiemiddelen en/of organische peroxiden (bleekmiddel,..), toxische en besmettelijke stoffen, radioactief of corrosief materiaal, gassen inclusief CO²-patronen van meer dan 28g (=50ml), grote hoeveelheden spuitbussen, ... “ http://www.brusselsairport.be/nl/passngr/security/bags_security/
In de ruimbagage mogen in iedere geval geen gevaarlijke stoffen mee, bijvoorbeeld stoffen die kunnen ontploffen. Maar wat exact de regels zijn voor de ruimbagage, zal je moeten navragen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt, of bij de luchthaven waarvan je vertrekt. Deze regels kunnen per land verschillen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens zijn toiletspullen zelden een probleem, je moet oppassen met bijvoorbeeld grote hoeveelheden haarlak.