Wat is een haalbare bezettingsgraad voor een klein hotel met tien kamers in De Ardennen?

Ik volg de afgelopen weken de columns op www.ardennenbed.nl over het kopen van een b&b of een klein hotel in de Ardennen en als ik dat zo lees kan ik er beter maar niet aan beginnen. Overigens die lui geven ook en cursus waar ik me toch maar voor heb ingeschreven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
2.7K

Antwoorden (4)

Ik ken Kruijssen van www.ardennenbed.nl en heb ook zijn cursus gedaan. Mijn uiteindelijke beslissing is dat wij (mijn vrouw, ik en twee kleine kinderen) het niet doen. Goede raad: betaal maximaal de helft van de vraagprijs en begin in eerste instantie te denken aan een bezetting van 20%, en zorg dat je reserve hebt. Ik zou zeker met deze club contact opnemen. info@ardennenbed.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet te voorspellen wat haalbaar is.
Het zal er mee te maken hebben waar het gevestigd is of het wel of niet een populair gebied is voor toeristen.
Ook of je wel of niet veel advertenties plaats om wat bekend te worden, je moet goed te vinden zijn op heel veel sites.
Tot hoe ver wil je gaan met de services en hoe klant vriendelijk wordt het?
Wel of geen huisdieren, kindvriendelijk enz.
Zelf run ik een B&B in Nederland en ik had gedacht dat ik alleen voor de zomermaanden boekingen zou krijgen, maar nu zit ik het hele jaar zo'n beetje vol, het is leuk om te doen dat wel maar je moet er ook veel voor doen.
De advertentie kosten zijn hoog, je hebt veel was, er is altijd wel weer iets stuk enz.
Voor mij persoonlijk, ik ben gewoon gestart en ik zou wel zien hoe het ging lopen, de ervaring leert dat het niet te voorspellen is.

Toegevoegd na 40 minuten:
De bezetting is voor max. 4 personen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Giweda, ben jij dat gewoon 'aan huis' gaan doen met nog 'n vast inkomen er achter, of heb je er voor moeten investeren en ben je hoofdkostwinner? In deze tweede situatie zitten de meeste mensen die gaan emigreren om in het buitenland iets op te zetten, meestal. En dan is het inderdaad taai...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben een nieuw huis laten bouwen omdat we geen geschikte B&B konden vinden, te duur, oud of verkeerde ligging.
Achter in de tuin van 100m. lang , tegen een bos aan heeben we een blokhut/bungalowtje gebouwd en hebben daar zelf tijdens de bouw gewoond, daarna veel gezeur gehad met de gemeente om de vergunning voor verhuur los te krijgen maar dat is gelukt.
De investering is de bouw geweest, de inrichting en de hypotheek.
We weten inmiddels wel dat ondanks dat het prima loopt, we de kosten er nooit uit zullen krijgen maar dat hoeft in ons geval ook niet want daarnaast hebben we nog een inkomen uit een eigen adviesbureau in verwarmings installaties.
Als we van de B&B moesten leven dan was het niet te doen geweest.
Realistisch gezien, er rekening mee houdende dat je überhaupt een maand of acht van de twaalf geen gasten hoeft te verwachten, denk ik dat je héél blij mag zijn met een bezettingsgraad van 20-25% op jaarbasis.

En het zal hard werken en langdurig zeer goede marketing vergen om zelfs dat voor elkaar te krijgen.

Dat is het lastige van een klein hotel in zo'n gebied en klimaat. Je moet overleven op de omzet die je in een klein deel van het jaar draait. En dan moet die omzet ook wel top zijn. Als er ook maar iets gebeurt waardoor je omzet een dip heeft, brengt dat je kansen om de winter door te komen in gevaar.

Overigens is er wel een manier om meer bezoekers te trekken, binnen en buiten dat hoogseizoen. Dan moet je iets organiseren waar gasten op af komen die dan meteen een nacht in je hotel blijven. Een eendaags seminar bijvoorbeeld, dat laat genoeg eindigt dat mensen niet direct meer terug naar huis rijden. Als extra aanmoediging om te blijven slapen kun je ook de 'docent' op de ochtend erna beschikbaar laten zijn voor vragen.

In de bron zie je hoe dat werkt, deze lui hebben een mooi concept bedacht waarbij ze Nederlanders die zelf een B&B of klein hotel willen starten in de Ardennen (daar zijn er heel veel van, zo blijkt) naar hun hotel in La Roche-en Ardenne trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de Ardennen is een Bed and Breakfast in "hoofdberoep" niet of nauwelijks rendabel te maken. Alle Nederlanders die ik heb mogen ontmoeten willen er liever vandaag nog af dan morgen. Gezinnen met of zonder kinderen verdienen nauwelijks droogbrood. Prijzen zijn veel te hoog. Lees daarover ook wat Chris Kruijssen daarover schrijft op de website: www.ardennenwie.nl
Hij heeft zelf een hotel gehad en in 2000 verkocht. Tien jaar later is dit hotel door zijn opvolger verkocht voor nagenoeg dezelfde prijs aan een belegger en gaat het voort als vakantiehuis.
Met Kruijssen ben ik bezig om een hotel over te nemen en om te zetten in een bed and breakfast met goede woonruimte voor onszelf en 6 mooi te crëren kamers. Vraagprijs aanvankelijk € 600.000,- maar we willen niet verder gaan dan 3 en zitten daar nu nog ruim 50 duizend van verwijders.

Ik kan ieder een aanraden die iets wil beginnen de columns te lezen te beginnen met: http://www.ardennenbed.nl/vakantie-ardennen/Hotel-of-b&b-kopen,-eerst-denken-dan-doen/186/186/

Ook is er een cursus: http://www.ardennenbed.nl/vakantie-ardennen/Kopen-van-hotel-of-b&b-in-de-Belgische-Ardennen/193/193/

ndertussen kan ik wel zeggen: Bezint, eer ge begint.