ik wil vanuit nederland zondag naar onze lieve vrouw lombeek vanaf Brussel met de bus welke pak ik het beste?

Onze lieve vrouw lombeek.ligt naast Ninhove in Belgie. Maar kom er niet uit welke bus ik moet pakken. Ik moet naar de molen van Lombeek www.windmolen.be maar ook daar kom ik niet helemaal uit met de routekaart

9 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Op de website van die molen zag ik dat ze een Nieuwjaarsreceptie houden op de laatste zondag van januari.
Met dat gegeven in het achterhoofd vermoed ik dat je op zondag 25 januari wilt gaan reizen.

Op de treinreisplanner van de NMBS kun je ook aardig busvervoer en zo uitzoeken. Dat heb ik gedaan. Het is een beetje ingewikkeld zoeken voordat je de van toepassing zijnde plaatsnaam op het platteland gevonden hebt, maar het was mij als ex-NMBS’er al vaak opgevallen dat die website behalve spoorstations een heleboel straten in België kent ten behoeve van het aansluitende bus- en/of looptraject. En de dienstregeling van de streekbussen zit er ook in.

Met Google Earth heb ik ondanks de inderdaad matige route-informatie op de molen-website zelf gevonden waar die molen precies staat. En de bussen rijden over de Ninoofsesteenweg tussen Brussel en Ninove.
Zo heb ik stap voor stap gevonden dat ik zelfs het op Streetview modderige met gaten niet geasfalteerde landweggetje Molenkauter te Roosdaal – Palem als bestemming in kan geven. Laat je zondagse schoenen maar thuis hoor, ook al is het nog geen cyclocross.

Op de heenreis stap je al in Brussel Noord op de bus, maar op de terugweg is Brussel Zuid het aangewezen overstappunt. Tevens heb je zowel heen als terug nog een overstap tussen twee bussen. De aansluitingen liggen niet slecht en je kunt de hele reis elk uur maken.

Ik zal je de reisgegevens per email sturen, maar ik raad je nog wel aan om de busreis ook eens op de website van De Lijn zelf na te gaan, om zeker te zijn dat de van de NMBS site verkregen busreisinformatie ook helemaal klopt.

Voor het treinbiljet moet je vanwege het overstapstation van de terugweg dus een heen-en-terug naar Brussel Zuid kopen (weekendbiljet lijkt aangewezen, kost de helft van een gewoon doordeweeks biljet, maar hoe dat met een reis vanuit NL te combineren is, werd online niet duidelijk. Normaal zou dat vanaf Roosendaal denkbaar zijn, aangezien Roosendaal als een Belgisch station kan gelden.)
Laat je verder niet in de war brengen door de toevalligheid dat de bestemmingsbushalte in de plaats Roosdaal –Palem ligt!

Groeten van Bordensteker
9 jaar geleden
molenaar
9 jaar geleden
Mooi antwoord