mag je werkgever in qatar je paspoort innemen in de tijd van je verblijf ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
1.2K
tinus1969
9 jaar geleden
Ook met paspoort kun je blijkbaar in de problemen komen: http://www.spitsnieuws.nl/archives/sport/2013/10/%E2%80%98qatar-is-een-openluchtgevangenis%E2%80%99

Antwoorden (1)

Een paspoort is eigendom van de Nederlandse staat, jij hebt het paspoort in bruikleen om buiten Nederland te kunnen reizen. In de wet staat ook dat je een paspoort alleen mag afgeven aan de bevoegde autoriteiten van het land waar je bent.

Officieel mag je werkgever je paspoort dus niet innemen. Je moet je immers kunnen legitimeren als je op straat om legitimatie wordt gevraagd (bv door de plaatselijke politie).

Mogelijk dat je werkgever uit veiligheidsoverwegingen de paspoorten op een veilige plek wil opbergen. Als je niet in een woning/hotel verblijft met een degelijke kluis kan ik me er iets bij voorstellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Castle
9 jaar geleden
Klopt. Eigendom van de staat en dus mag hij het niet eens geven aan de werkgever. Plusje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok maar in Qatar gebeurt dit. Ik heb het ook terug gekregen, maar ze gebruiken dit middel zodat de mensen niet uit het land komen. Na 3maanden werken in Qatar ben ik tot de konclusie gekomen dat je er beter kan wegblijven. Ook voor het geld