Zijn er altijd paspoortcontroles bij aankomst op Schiphol vanaf een land buiten de Schengen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
2.4K

Het beste antwoord

Alhoewel door het Verdrag van Schengen de kans kleiner is dat er naar een paspoort wordt gevraagd, normaal gesproken, bij een grensovergang,
is het toch nodig om een paspoort of identiteitskaart mee te nemen. In de meeste EU-landen geldt een legitimatieplicht. Bovendien kan een autoriteit in crisissituaties besluiten om tijdelijk controles op te zetten aan de binnengrenzen.

Reizigers kunnen voortaan binnen het uitgebreide Schengengebied zonder verdere formaliteiten van de ene luchthaven naar een andere vliegen. Voor EU-burgers en andere reizigers binnen het Schengengebied zullen daardoor de rijen korter worden en de procedures gemakkelijker verlopen.
MAAR
Uiteraard blijven de luchtvaartmaatschappijen bij het inchecken en aan boord gaan wel identiteitscontroles uitvoeren. De standaardveiligheidscontroles die voor elke vlucht, ongeacht de bestemming, worden uitgevoerd, blijven gehandhaafd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de duidelijkheid:
Daar hoort dus een controle van paspoort of identiteitsbewijs
wel bij!

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat geldt dus voor binnen Schengen.

Voor buiten Schengen is er sowieso een controle, altijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Paspoortcontrole is er altijd voor alle reizigers.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Klopt, dat maakt niet uit waar je naartoe gaat, of vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@crea niet bínnen de EU Schengenlanden, dan alleen boarding pass controle, maar ik denk dat je daarbuiten bedoelt?
ronron1212
10 jaar geleden
Je moet op schiphol in het bezit zijn van een geldig id of paspoort anders geen boardingpas dat geld ook bij aankomst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Altijd paspoortcontrole: +
Ja die zijn er altijd.

Bij vluchten uit landen waar de kans bestaat dat ingezetenen zich in Nederland willen vestigen zijn er zelfs twee controles.
Een direct bij de uitgang van het vliegtuig, plus daarna de regulier controle voordat men de bagage kan ophalen.
10 jaar geleden
Ik vlieg bijna iedere maand en meestal bij aankomst vanuit een schengen-land word mijn ID-kaart of paspoort niet gevraagd. De kans is 1 op 5 dat je er uit gepikt word en het toch moet laten zien. In principe moet je altijd in het bezit zijn van een identiteitskaart.

Overigens is me ook regelmatig overkomen dat na zelf-checkin (met creditcard bij KLM) dat ik op o.a. vluchten naar Berlijn, Oslo, Stockholm of Oslo alleen nog maar bij de gate naar een ID-kaart of paspoort gevraagd word.

In Dusseldorf en Munchen word bij Lufthanse in de zelf-boarding poortjes (zonder personeel) ook niet eens een ID-kaart gecheckt word.

Het word dus steeds soepeler. Maar soms gebeurt het wel zoals laatst toen ik op schiphol terug kwam vanuit Milaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou denken...wat maakt dat uit? Je hebt sowieso (ook als je in eigen land bent) een identificatieplicht.