Mag je als je in het buitenland je rijbewijs haalt, in nederland rondrijden?

Ik woon op het moment in Oeganda. Als ik hier mijn rijbewijs haal. Mag ik dan in nederland rondrijden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
1.2K
ronron1212
10 jaar geleden
De meeste buiten de EU behaalde rijbewijzen zijn in Nederland niet geldig.

Het beste antwoord

Nee, zeker niet zo maar.

Heeft u een buitenlands rijbewijs en wilt u in Nederland aan het verkeer deelnemen met een motorvoertuig, dan heeft u naast uw geldige buitenlandse rijbewijs soms een internationaal rijbewijs nodig.
Is uw rijbewijs afgegeven in een land buiten de EU/EVA of op het Caribische deel van het Koninkrijk der Nederlanden....... Dan moet u bij rijbewijscontroles in sommige gevallen ook een internationaal rijbewijs tonen. Een internationaal rijbewijs is een vertaling van uw rijbewijs en verkrijgbaar bij aangewezen verkeersverenigingen. De ambassade in het land waar u woont, kan meer informatie geven over de situaties waarvoor een internationaal rijbewijs nodig is en waar u deze kunt aanvragen.

Dus voor een rijbewijs, afgegeven in Oeganda geldt dit: Rijbewijs afgegeven buiten de EU of EVA.
Dan kun je dat rijbewijs nog tot 185 dagen na vestiging in Nederland gebruiken.

Binnen die 185 dagen moet u zorgen voor een Nederlands rijbewijs.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/mag-ik-met-mijn-buitenlandse-rijbewijs-in-nederland-aan-het-verkeer-deelnemen.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Officieel ben ik nog steeds gevestigd in Nederland. geen officiële Emigratie. Geld daar de zelfde lengt van dagen voor?

Andere antwoorden (1)

Nee, je hebt hier op zijn minst een europees afgegeven rijbewijs nodig. En of een rijbewijs dat voldoet aan de europese standaarden. Vaak moet je hem dan ook eerst omzetten al is het maar om hem vertaald te krijgen.