Mag je als je in het buitenland je rijbewijs haalt, in nederland rondrijden?

Ik woon op het moment in Oeganda. Als ik hier mijn rijbewijs haal. Mag ik dan in nederland rondrijden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, zeker niet zo maar. Heeft u een buitenlands rijbewijs en wilt u in Nederland aan het verkeer deelnemen met een motorvoertuig, dan heeft u naast uw geldige buitenlandse rijbewijs soms een internationaal rijbewijs nodig. Is uw rijbewijs afgegeven in een land buiten de EU/EVA of op het Caribische deel van het Koninkrijk der Nederlanden....... Dan moet u bij rijbewijscontroles in sommige gevallen ook een internationaal rijbewijs tonen. Een internationaal rijbewijs is een vertaling van uw rijbewijs en verkrijgbaar bij aangewezen verkeersverenigingen. De ambassade in het land waar u woont, kan meer informatie geven over de situaties waarvoor een internationaal rijbewijs nodig is en waar u deze kunt aanvragen. Dus voor een rijbewijs, afgegeven in Oeganda geldt dit: Rijbewijs afgegeven buiten de EU of EVA. Dan kun je dat rijbewijs nog tot 185 dagen na vestiging in Nederland gebruiken. Binnen die 185 dagen moet u zorgen voor een Nederlands rijbewijs. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/mag-ik-met-mijn-buitenlandse-rijbewijs-in-nederland-aan-het-verkeer-deelnemen.html

Nee, je hebt hier op zijn minst een europees afgegeven rijbewijs nodig. En of een rijbewijs dat voldoet aan de europese standaarden. Vaak moet je hem dan ook eerst omzetten al is het maar om hem vertaald te krijgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100