Kun je ook op vakantie gaan als het minimum aantal niet wordt bereikt?

Bijvoorbeeld: er is een excursiereis waar minimaal 25 mensen zich voor moeten aanmelden. En het aantal boekers zijn maar 23 bijv. Kunnen ze het dan door de vingers zien om de reis toch door te laten gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
Antoni
11 jaar geleden
Misschien kan de reis wel doorgaan, als de deelnemers bereid zijn iets meer te betalen, zodat er voor de organisator in ieder geval geen verlies wordt gemaakt en misschien nog een winst wordt behaald. Overleggen met de organisator is altijd aan te raden: niet geschoten is altijd mis!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt af van de reisorganisatie, gewoon bellen/mailen en vragen. Er zijn ook reizen met data waarop ze gegarandeerd vertrekken (bij enkele reisorganisaties)
Meestal gaan de reizen niet door, want je kunt je voorstellen dat een bus die voor de helft gevuld is niet genoeg opbrengt terwijl de kosten voor de reisorganisatie altijd gelijk zijn. Maar soms wordt de bus ook als pendel aangeboden en dan kunnen ze overwegen om de reis wel door te laten gaan.

Antwoorden (3)

Tja, zo'n minimum heet niet voor niets een minimum. Het blijft natuurlijk mensenwerk, en het zou kunnen dat het met 23 evengoed doorgaat, maar ik zou er niet op rekenen.
bamibal
11 jaar geleden
Er zijn heel wat reisbureaus di een reis dan wel laten doorgaann hoewel het minimum-zaantal reizigers niet is gehaald. Uiteraard wil het reisbureau wel voldoende inkomsten halen uit de verkoop van die reis. Maar tegenwoordig hebben ze moeite om reizigers bij elkaar te halen en ze weten ook, dat als een reis niet doorgaat, de klanten afhaken.
Als je al geboekt hebt, zelfs als je dat nog moet, kun je altijd de organisatie bellen en vragen of de reis zal doorgaa. Meestal geven ze dan eerlijk antwoord. Ik bel altijd; mij n argument is ook dat ik niet tot 6 weken voor vertrek wil wachten voor er zekerheid is; dan zijn andere reizen misschien al volgeboekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt af van de touroperator.
Als er minder deelnemers zijn dan het minimaal benodigde, dan willen touroperators nog wel eens proberen om twee reizen samen te voegen, waardoor ze het minimum wel halen.

Bij excursiereizen is het een ander verhaal, daar heb je over het algemeen de kosten voor een grote touringcar. Die kosten voor die bus blijven gelijk of er nu 2 man in zit of dat de bus vol zit.
Het break-even point van die reis zal dan op ongeveer 23 man liggen. Aangezien de touroperator er ook iets aan wil verdienen, zullen ze het minimum op 25 hebben gezet.
Gaan er minder mensen mee, dan blijft er te weinig over voor de touroperator en zal de reis in kwestie hoogstwaarschijnlijk niet doorgaan.