Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weten husky's waar ze heen moeten?

Ik werk in de reiswereld en verkoop in het winterseizoen regelmatig sneeuwreizen aan naar Fins Lapland. Er komen ook excursies voor als een husky safari waarbij de personen op een slee door husky's worden voortgetrokken. Hoe leren de 'herders' deze husky's nou waar ze heen moeten. Je kunt ze niet zeggen 'en nu links!'. Ik snap dat het na de duizendste keer van zo'n safari de route wel bekend is, maar hoe doen ze dat? Is dan de eerste keer dat die husky's de safari doen dan een ramp, omdat ze niet weten wat ze moeten doen? Hoe bereiden ze de husky's erop voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
3.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Door de hondenbegeleider wordt wel degelijk bepaald welke richting ze uit moeten de honden bepalen dat echt niet zelf.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Kijk even op deze site. Daar lees je hoe een musher de honden stuurt en met welke commando's.
http://www.dogsforum.nl/commandos.html

De honden zoeken echt niet zelf hun weg, tenzij het voor toeristen is en ze iedere dag dezelfde route lopen.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Ik ben ooit meegeweest met een driedaagse husky-safari.

Je gaat nooit alleen op pad met een hondenslee, er rijden altijd "mushers" mee op een snowscooter, die direct in kunnen grijpen in het geval er iets mis gaat of de honden een andere kant op gaan dan gepland.

De honden lopen continue dezelfde route, dus die weten echt wel wat er van hen verwacht wordt. Ik heb maar één keer meegemaakt dat de mensen van de snowscooter moesten bijsturen, toen waren er meerdere slees die op kop wilden rijden, waardoor de honden steeds meer uit koers raken.

Je kunt de commando's aan de honden geven, maar mijn ervaring is dat ik "Ghee" (links) kan roepen tot ik een ons weeg, het beest luistert daar toch niet naar.
Daarnaast weet de hond beter de weg in dat gebied dan de toerist.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Honden zijn slim en huskies zeker. Als ik mijn eigen huishond uitlaat ( kooiker) met een lange lijn en we kunnen twee kanten op dan "stuur" ik mijn hond ook door de lijn naar links of rechts te houden. Mijn hond snapte al heel snel welke kant hij dan op moet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard worden de honden gestuurd door de man achterop de slee. Maar de hond kiest ook zelf zijn weg. Vooraan loopt altijd de slimste hond. Deze hond voelt met zijn poten of de route wel veilig is. Deze hond is zo slim dat hij aanvoelt of bijvoorbeeld het ijs wel dik genoeg is of dat er zwakke plekken inzitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een goede samenwerking van de menner ( de musher) en de leidhonden.
De hond weet uiteraard niet uit zichzelf waar hij naar toe moet. Daar leert hij de commando's voor. Als een sledehond een tocht vaak moet lopen weten ze de weg/route/trail natuurlijk wel maar de musher blijft de baas. Een sledehond moet voor het werk worden getraind alvorens hij mee kan in een tocht. De pups gaan ( als ze fysiek en geestelijk sterk genoeg zijn) van lieverlee vaker mee om aan het einde van de rit de slee een klein stukje te trekken. Zo leren zij het en wennen zij aan het trekken.
Niet alle honden in het team hebben de zelfde functie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding