Vraag mbt verklaring voldoende middelen van bestaan in België?

Volgend jaar wil ik graag een masteropleiding in België volgen. Momenteel ben ik me al een beetje aan het oriënteren op de verschillende verblijfsdocumenten. Nu vroeg ik me af of er iemand is die ervaring heeft met de verklaring van voldoende middelen van bestaan? Hoe gaat zoiets in z'n werk? Ik lees dat je oa kunt aantonen over voldoende financiële middelen te beschikken adhv studiefinanciering of werk. Dit is voor mij niet meer van toepassing, maar ik heb wel gespaard om mijn jaar te kunnen financieren. Mag je dit ook als verklaring gebruiken, ook wanneer een deel van dat bedrag bestaat uit een studielening? Ik hoop dat iemand die hier ervaring mee heeft, mijn vraag kan beantwoorden. Bvd!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K

Antwoorden (1)

Als Unieburger kun je op verschillende manieren een verblijfsvergunning verkrijgen. Voor jou geldt als student of als economisch niet actieve EU-Burger.

Voorwaarden voor de economisch niet actieve EU-burger:
het bewijs van voldoende bestaansmiddelen, waarbij o.a. een invaliditeitsuitkering, een vervroegd pensioen, een ouderdomsuitkering of een uitkering van de arbeidsongevallen- of beroepsziektenverzekering in aanmerking worden genomen. De bestaansmiddelen moeten niet noodzakelijk eigen inkomsten zijn, maar mogen ook afkomstig zijn van derden. Lidstaten mogen geen vast bedrag van bestaansmiddelen vaststellen dat zij als toereikend beschouwen, maar moeten rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van de Unieburger, zoals de aard en de regelmaat van de inkomsten en het aantal gezinsleden ten laste; en een ziektekostenverzekering

Ik zou uitgaan van het leefloon in België.