Waar / hoe is de prijs van een ferryovertocht naar bv Noorwegen op gebaseerd of opgebouwd?

Als je een overtocht naar Noorwegen boekt rond deze tijd dan is deze vaak vele malen goedkoper dan als je dit doet in het voorjaar.
Zo kan ik me herinneren dat ik twee jaar geleden in november de route Kiel-Oslo boekte voor de zomer en moest toen € 550,= betalen en afgelopen jaar heb ik dezelfde route in het voorjaar geboekt voor de afgelopen zomer maar toen was ik (met de zelfde samenstelling) € 929,= kwijt.

Hoe steekt dit systeem in elkaar?

Weet jij het antwoord?

/2500

In dit specifieke geval: de ferry moet toch varen, alle kosten van dien (personeel, onderhoud, slijtage). Veel kosten zijn onafhankelijk van hoeveel mensen er mee varen. Een groot deel van dezelfde kosten moet nu over minder mensen verdeeld worden. Verder heb je nog allerlei marktmechanismen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vraag_en_aanbod

Er is een basis-prijs om het te laten varen, en dan is er nog de commerciële prijs er boven op. Die prijs hangt af van vraag-en-aanbod. Botenreizen en vliegreizen zijn daarom in het laag-seizoen goedkoper. Het levert meer winst op om een volle boot te laten varen met 50/60% winstmarge, dan een halfvolle met 80%. Ze hopen door de lagere prijzen mensen te verleiden om buiten het hoogseizoen te laten gaan.