Ik ben me identiteitskaart kwijt en ik da zondag op vakantie naar Italie, wat moet ik nu doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
2.3K

Antwoorden (4)

Je moet eerst naar de politie om aangifte te doen dat je hem kwijt bent. Dan krijg je een bepaalde brief, daarmee kan je naar de gemeente om een nieuwe id-kaart aan te vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
EErst je verlies aangeven bij de politie.
Want je weet niet wie ze in handen heeft .
Dan kun je inderdaad daarna een spoedaanvraag indienen bij de gemeente (kost extra geld)
Maar je verlies doorgeven bij de politie is het eerste wat je moet doen.
Want ieder kan met jou kaart aan de haal gaan en dan zijn de gevolgen niet te overzien.
11 jaar geleden
Zoals hiervoor al wordt gezegd: aangifte doen en een nieuwe aanvragen.

Alleen zal een nieuwe ID kaart hoogstwaarschijnlijk niet meer optijd klaar zijn gezien er nog maa 2 werkdagen te gaan is en het in vakantieperiodes vaak drukker is met aanvragen. Als je een paspoort hebt kun je hierop ook naar Italie reizen. Je zult als je gaat vliegen? toch een identiteitsbewijs moeten tonen. Als je geen paspoort hebt en je id kaart is nog niet klaar of teruggevonden dan kun je een noodpaspoort aanvragen.

Hier meer info over het noodpaspoort: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wanneer-en-hoe-kan-ik-een-noodpaspoort-krijgen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangifte doen bij de politie , daarna krijg je een voorlopig pas van de politie een A4 blad met jou foto en je gegevens
Je zou op je pas gemakkelijk bij de gemeente 2 a 3 weken kunnen wachten
Je kan ook een noodpas aanvragen :

Voorwaarden noodpaspoort

Een noodpaspoort wordt alleen verstrekt als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U bent niet in staat om tijdig een paspoort of een identiteitskaart (ID-kaart) te verkrijgen.
U kunt aannemelijk maken dat u uw reis niet kunt uitstellen.
Uw identiteit en nationaliteit zijn vast te stellen.
U zorgt zelf voor de benodigde bewijsstukken.
Het gaat je wel veel meer kosten.