Ik heb ingecheckt voor een vlucht naar Hong Kong en heb al een boardingpass. Moet ik toch zo'n 3 uur voor vertrek op Schiphol zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
1.2K

Antwoorden (5)

In de zomer is het vaak erg druk op Schiphol, je kunt tot 60 minuten van tevoren je bagage afgeven, maar gezien de lange rijen die er best wel eens kunnen zijn, is het toch verstandig om zeker wel 2-2,5 uur van tevoren aanwezig te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je 2 uur lang wilt tax freeen:) nee ik ben meestal 2 uur ( zoals t hoort) maar soms ook 1 uurtje aangezien ik de gate weet kan ik na inchecken meteen doorlopen. Secutity en paspoort duurt hooguit 30 minuten als het druk is. De weg naar de gate ook 30 dus zit je op 1 uur... ;) goede reis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanwege de drukte voor de douane en de security checks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf zit ik ook altijd met dit dilemma. Soms heb ik het idee dat Schiphol adviseert zo vroeg aanwezig te zijn om je zo lang mogelijk "tax-free" te kunnen laten shoppen.
Maar goed, zelfs al heb je ingechecked, je moet nog wel je bagage afgeven én door de security check. En zeker in de vakantietijd kan dat erg tijdrovend zijn.
Bagage afgeven moet minimaal 60min vóór vertrek. Wachtrij (afhankelijk van de maatschappij) kan tot 30 min. bedragen. Tel daarbij op de veiligheidsmarge met verkeer/trein op weg naar Schiphol. Uiteindelijk zal je toch plannen om 2 tot 2,5 uur voor vertrek op Schiphol te willen zijn.
Maar neem een goed boek of laptop mee voor het geval alles voorspoedig verloopt en je 2 uur voor vertrek al bij de gate staat (heb ik ook wel eens gehad...).
Utrecht
11 jaar geleden
Je moet dit als een algemeen advies beschouwen. Afhankelijk van het tijdstip (zoveel van de dag, als van de periode van het jaar) kan het druk zijn bij de incheckbalies(ook al heb je online ingecheckt je zult toch je bagage af moeten geven) en bij de paspoortcontrole, waardoor je niet in een keer door kunt lopen. Voor lange vluchten heb je dan ook nog te maken met extra check aan de gate. Verder moet je rekening houden met omstandigheden op weg naar Schiphol toe (files, treinvertragingen etc.) Ook vinden de meeste mensen het altijd leuk om nog even op Schiphol rond te kijken.
Schiphol adviestijd is 2 uur voor Europese vluchten en 3 uur voor intercontinentaal.

Als ik jou was, zou ik 2,5 uur aanhouden.