Wat heb ik precies nodig voor mijn zusje met een andere achternaam om op vakantie te gaan?

Hoi,

Mijn ouders zijn getrouwd, maar hebben allebei hun eigen achternaam. Ik heb de achternaam van mn moeder, maar mijn zusje de achternaam van mijn vader.

Ik ga overmorgen met mijn moeder en zusje op vakantie, wat moeten we bij ons hebben om problemen te voorkomen?

Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (4)

Paspoort of identiteitskaart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou inderdaad zeggen je paspoort / identiteitskaart. Maar ik kan me je vraag wel voorstellen, zeker als je zusje nog jong is.
Ligt er natuurlijk ook aan of je gaat vliegen of gewoon met de auto gaat. Anders even met schiphol inlichtingen bellen? Als je met de auto gaat dan is paspoort/idkaart zeker voldoende. Fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We gaan met de vliegtuig..
Een woordvoerder van de marechaussee geeft aan dat er scherp gecontroleerd wordt op de nieuwe reisdocumenten. Wie niet over het juiste paspoort beschikt, kan zijn of haar reis niet vervolgen.

Ook moeten de ouders kunnen aantonen dat ze ouderlijk gezag mogen uitoefenen.
Daar kan onduidelijkheid over bestaan, bijvoorbeeld bij gescheiden ouders omdat de achternamen (kunnen) verschillen.

'Wij zijn scherp op alleen reizende ouders met kinderen. We zullen beoordelen of het kind meemag, of de ouder toestemming heeft van de andere ouder en of er sprake is van ouderlijk gezag”, aldus de woordvoerder.

'Het is altijd handig als een vader of moeder een kind mee op reis wil nemen, dat ze aan kunnen tonen middels bijvoorbeeld geboorteakte dat het in orde is.

Brandbrief ANVR aan minister
'Wie het paspoort na 1 mei aanvraagt, krijgt ze hoogstwaarschijnlijk pas na 1 september door de lange wachttijden. Voor vliegreizigers betekent dit dat gezinnen dan de grens niet meer overkomen', waarschuwt ANVR-directeur Frank Oostdam.

Het grootste probleem voor de reisbranche ligt volgens hem bij de laatboekers. 'Zoals iedereen weet, wordt er steeds korter voor vertrek geboekt. Als klanten na 1 mei bij het reisbureau komen voor de zomervakantie en ze hebben dat kinderpaspoort nog niet aangevraagd, dan ziet het er naar uit dat ze een vliegreis in ieder geval wel kunnen vergeten.

'De ANVR heeft een brandbrief aan minister Spies gestuurd. 'We dringen bij haar aan op korte termijn oplossingen, bijvoorbeeld een hogere prioriteit voor aanvragers van kinderpaspoorten of meer drukcapaciteit', stelt Oostdam

Door grote drukte geen tijd voor onnodige verlenging pas
Door de grote drukte bij de loketten van de gemeenten, heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken besloten de uitgifte en verlenging van paspoorten te beperken.

Mensen die een paspoort hebben dat nog minstens tot 1 september geldig is, kunnen dit niet vervangen of laten verlengen. Dat kan pas weer vanaf 1 augustus. Er wordt een uitzondering gemaakt voor mensen die naar een land gaan dat bijvoorbeeld eist dat het paspoort nog minstens 6 maanden geldig is.

Meer informatie over de veranderingen
Meer informatie over de veranderingen Website Rijksoverheid

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... s_fee=0.00

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:
verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder (zie voorbeeldformulier NL/ENG);
recent uittreksel gezagsregister;
recent uittreksel GBA;
kopie van paspoort van toestemminggevende ouder;
eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang;
eventueel het ouderschapsplan;eventueel geboorteakte.

Meer lezen kun je hier: http://www.defensie.nl/marechaussee/service/reizen_met_kinderen/