Wat is het doel van verplicht fooi te geven?

op cruiseschepen moet je meestal verplicht fooi geven, maar haalt dat dan niet gewoon het hele idee achter fooi weg: iemand iets extra's geven omdat hij/zij erg zijn best heeft gedaan.

en als je altijd fooi krijgt , waarom zou je dan nog je uitslof-en om het te verdienen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (5)

Het doel is om de vaak er lage salarissen van het bedienend personeel aan te vullen. Dus eigenlijk is het niet 'extra' maar gewoon een uitgavenpost voor de bediening.

Ik ben het overigens wel met je eens, maar cruiseschepen zijn vaak van Amerikaanse rederijen en in Amerika is het geven van tip anders geregeld dan in Nederland.
paulus811
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
welke gek geeft een min? Wees zo sportief om even te melden waarom of duvel hier op.
paulus811
11 jaar geleden
Dank heren! Meestal doet t me niks, maar soms kan ik er boos om worden...
Bij de meeste rederijen zijn fooien aan bedienend personeel niet inbegrepen. Ze zijn echter wel gebruikelijk. Het geven van fooi is persoonijk en is afhankelijk van uw tevredenheid over de verleende service.
Als richtlijn noemen wij een bedrag van US$ 10 per persoon per dag. De wijze waarop u uw fooi overhandigt is per rederij verschillend.
In een aantal gevallen werkt men met enveloppen die u persoonlijk aan het betreffende bemanningslid kunt overhandigen, terwijl een aantal rederijen overgegaan is tot het automatisch incasseren van fooien d.m.v. bijschrijving op uw scheepsrekening. Mocht u om welke reden dan ook het bedrag willen wijzigen dan kunt u dit aan boord laten aanpassen bij het kantoor van de Purser. Meer informatie vindt u bij uw reisbescheiden en aan boord.
Bij sommige rederijen dient u de fooien vooruit te betalen en het bedrag staat dan op onze Internet site bij de betreffende cruise vermeld.
Alle rederijen berekenen een service toeslag van 15% (Phoenix Reisen 7%, Star Clippers 12,5%)op drankjes die u in de bars of aan tafel in het restaurant bestelt. Ook deze kosten worden op uw scheepsrekening bijgeschreven en aan het einde van de cruise verrekend.

Er is ook een mening, dat mensen die een cruise boeken voldoende vermogen hebben om zich over een fooi niet druk te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ze dan toch nog wel gemotiveerd worden om hun best te doen,
want dan geef je waarschijnlijk iets meer fooi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verplicht fooi is ervoor om personeel te motiveren goede service te verlenen, dit betreft in amerika een groot deel van hun inkomen en als ze dan weinig klanten hebben verdienen ze heel weinig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verplicht fooi is in feite een verhoging van de kosten voor de reiziger en vergelijkbaar met een verplichte eigen bijdrage bij ziekenhuisopname bv. Ik vind dit zeer verwerpelijk.