Wat zit er in het flesje/vaatje bij een Sint bernard die ingesneeuwde of gewonden mensen opspoort?

zie foto

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
17.9K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het vaatje is puur decoratief voor een leuk verhaal. Zoals al eerder gesteld gaan onderkoelde mensen dood van alcohol. Sint Bernards hebben als reddingshond nooit vaatjes met rum/cognac om gehad; het waren reddingshonden, geen doodgravers. Ze hadden wel dekens op de flanken gesnoerd om verkleumde reizigers warm te houden. Sinds de komst van helicopters worden Sint Bernardhonden niet meer ingezet als reddingshond; er passen 2 Bennie's in een heli en 5 herdershonden dus die keuze is snel gemaakt. Overigens werd alleen de kortharige Sint Bernard als reddingshond gebruikt; bij de langharigen klonterde het sneeuw vast in de haren.

Het beste antwoord

Dat is (was) meen ik rum. Stroh Rum?

Toegevoegd na 2 minuten:
Fout! Herstel! Cognac.
Vandaag de dag zou dat niet meer kunnen.
Alcohol werkt vaatverwijdend en daarmee bevries je nog sneller.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

alcohol of sterkte drank om de mensen warm te houden die gered moeten worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees overigens dat het tegenwoordig vrijwel altijd voor de sier wordt gebruikt. Verenigingen van honden die reclame maken.
Er past trouwens 1 liter sterkte drank in (rum of brandenwijn over het algmeen) en het kraantje werkt echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zit er rum in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cognac, omdat dat de gevolgen van onderkoeling zou helpen.
In feite is dat vaatje een mythe en droegen de honden dat zeker niet in hun opsporingswerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Sint-Bernard is verwant aan de Zwitserse sennehond
Het ras is gefokt uit de honden die vroeger door de Augustijner monniken van het hospitium op de Grote Sint-Bernhardpas gebruikt werden als reddingshond. Befaamd is de hond Barry, die 40 of meer mensen het leven gered zou hebben. Het vaatje met brandewijn (of rum) voor de verkleumde reizigers is echter een verzinsel.
Rond 1830 zijn de honden van het hospitium gekruist met langharige berghonden (die de newfoundlander en de pyrenese berghond worden genoemd), waardoor naast de oorspronkelijke kortharige Sint-Bernard ook een langharige variant ontstond. Deze bleek voor het werk in de sneeuw echter ongeschikt.