Is het risicovol om zonder ID naar Frankrijk te gaan?

We gaan maandag een paar dagen naar Frankrijk. Een van ons komt er net achter dat zij haar paspoort kwijt is. Ze heeft ook geen rijbewijs of ander id. Het is te kort dag om nog met spoed een ID aan te vragen. Moeten we haar nu maar achterlaten, of niet zo'n zorgen maken...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
48K

Antwoorden (9)

Als je aangehouden wordt heb je zeker iets uit te leggen. Maar... Ik kom al 20 jaar in het buitenland en ben nog nooit aangehouden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is zeker risicovol. als er iets gebeurt (aanrijding, ongeluk) moet je je rechtmatig kunnen legitimeren.

Als er niets gebeurt is de pakkans heel klein, maar als je gepakt wordt kan je er een flinke boete voor krijgen.

De keuze is aan jou en je reisgenoten. je kan het gokken, de pakkans is klein de consequenties als je gepakt wordt zijn tamelijk groot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan je reisgenoot liever adviseren om aangifte te doen van van vermissing van haar paspoort. Heeft ze in ieder geval een bewijs dat zij dit document niet kan tonen. Dit kun je NU nog regelen. Het vrijwaard haar niet van haar legitimatieplicht.
Met deze aangifte kan zij wel tijdelijk paspoort verkrijgen. Mijn advies zou zijn: Maandagmorge vroeg naar het stadhuis om het af te regelen en daarna vertrekken en het NIET op een pakkans aan te laten komen. Want dan kun je je terecht erge zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Je bent in nederland al verplicht een id bij je te dragen dus zeker in het buitenland. Je rijbewijs wordt in Frankrijk trouwens niet eens als wettige legitimatie beschouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier in Nederland is je rijbewijs ook geen geldig legitimatiebewijs meer. +
Binnen Europa, ook binnen de Schengenzone waaronder Frankrijk valt, is iedereen verplicht tenminste een geldige ID kaart te kunnen tonen als daarom wordt gevraagd.

Bij het binnenrijden in Frankrijk (via Kortrijk- Lille E17 en Mons- Valenciennes E19, Luxembourg-Metz E25) zijn er regelmatig grenscontroles voor personenauto's die door de gendarmerie worden uitgevoerd.
Andere grensovergangen worden vrijwel nooit gecontroleerd (bijvoorbeeld Duinkerken- Calais, en Tournai - Lille, E42)
Alhoewel, garantie heb je nooit, ze hebben ook een vliegende douane brigade.

De controles worden meestal vanaf 05.00 's-morgens gedaan, 's-nachts heb je vrijwel geen last.

Eenmaal binnen in Frankrijk heb je eigenlijk ook geen last, tenzij je door de gendarmerie bij een routine controle op een van de tolwegen wordt uitgenodigd voor een onderzoekje. Meestal bij een uitgaand peage station op een doorgaande snelweg. Of je moet betrokken raken bij een incident, ja dan....

De consequenties voor het niet hebben van een geldige ID kaart kunnen vervelend zijn. Vrijwel altijd zal de identiteit van de persoon op het politiebureau moeten worden vastgesteld, zeker als er twijfel bestaat over de hoedanigheid van de persoon die zonder ID in de groep meereist. (Meisje, vrouw, mensenhandel, prostitutie?)

Daarnaast worden in hotels, bij overnachtingen, ook naar ID's gevraagd. Dus als je geen ID kunt overleggen moet je in de auto overnachten.

Dus....ga je op reis, wees wijs, ID is je bewijs, voor een geslaagde reis....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze komt er net achter... Oftewel: ze kan het waarschijnlijk gewoon niet vinden. De kans dat ze het echt kwijt is (gestolen ofzo) is klein. Gewoon heel goed gaan zoeken! Dit hele weekend heeft ze nog de tijd. Ik zou het risico niet willen lopen. Stel dat ze aangehouden wordt, ook al is die kans nog zo klein, dan hebben jullie als groepje ook een probleem. Bedenk wat je dan zou doen. Haar achter laten met alle geregel en bureaucratie? En dan gewoon met de rest verder vakantie vieren? Dat gebeurt vast niet. Dus is het uitje voor de hele groep bedorven als zij tegen de lamp loopt. Leuk hoor! Door een stommiteit van één van jullie is het uitje naar Frankrijk dan voor de hele groep bedorven.
Als ik haar was zou ik dus heel goed gaan zoeken. Is het paspoort dan nog niet gevonden kan ze twee dingen doen: alsnog proberen een bewijs te krijgen (via politie of gemeentehuis, dat weet ik niet) dat ze het paspoort kwijt is en meegaan met dat ding op zak. Of thuis blijven en jullie uitzwaaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je aangehouden word ben je wel de sjaak -.-
maarja dat kans dat je aangehouden word is wel klein want ik kom ook al een aantal jaren in Frankrijk en ik ben nog nooit aangehouden en me moeder en vader en broertje ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou je niet te druk daarom maken
ben ook wel eens naar het buitenland geweest zonder rijbewijs en autopapieren. Ze kunnen altijd nakijken of jouw kennis 'bestaat' mocht dat nodig zijn
12 jaar geleden
Het is inderdaad te kort dag om een nieuwe ID te ontvangen, aanvragen kon tot vandaag wel (gisteren inderdaad niet meer omdat op zondags het gemeentehuis of stadskantoren niet open zijn. Het is dus verstandig een aantal dagen voortijds te controleren of alle papieren in orde zijn. Bovendien hoort iedereen hier in Nederland die de leeftijd van 14 heeft bereikt op elk moment van de dag in bezit te zijn van een geldig ID, het is dus zeker verstandig een nieuwe aan te vragen.

Het is heel risicovol om zonder ID naar het buitenland te gaan. Je hoeft niet te stelen of iemand te mishandelen of vermoorden om in aanraking met de politie en justitie te komen. Het kan je zomaar overkomen dat iets dergelijks jullie overkomt, in dat geval zou je tijdens het doen van aangifte ook je identiteitsbewijs moeten tonen. Als je die niet bij je hebt ben je in overtreding en kan je hier een fikse boete voor krijgen. Bovendien heb je kans als identiteitsloze op dat moment een tijdje vast te zitten tot er een identiteitsbewijs getoont kan worden. Aangezien de persoon die hiervoor is opgepakt dat zelf niet meer kan maar wel de enige is die dit document in Nederland kan ophalen zijn de gevolgen niet te overzien.

Deze gevolgen vind ik een paar dagjes Frankrijk voor het plezier niet waard. Gewoon vandaag (voor je vertrekt) even langs het gemeentehuis of stadskantoor) even een nieuwe aanvragen. Dan kan je een bewijs mee krijgen voor de aanvraag van een nieuwe die je kan gebruiken om aan te tonen dat je het officiele document niet kan tonen maar dat een nieuwe in aanvraag is, dan ben je tenminste niet in overtreding.