Waarom verschillen dezelfde vliegreizen vanuit dezelfde locatie soms in prijs als de reis start vanuit een andere plek?

Waarom is bijvoorbeeld een vliegreis van KLM van Amsterdam naar Lusaka met tussenstop Nairobi duurder dan dezelfde reis die start op Londen Heathrow met als tussenstoppen Amsterdam en Nairobi (op dezelfde datum)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K

Het beste antwoord

Elke airport hanteren andere regels/taxen. Sommige airports hanteren bijvoorbeeld vooruitboekkortingen en sommige niet. De tax op elke airport is anders opgebouwd. Omdat je vanuit Heathrow begint wordt dit ticket anders opgebouwd dan wanneer je begint vanaf Amsterdam.
Daarnaast kunnen verschillende airlines ook verschillende tarieven hanteren. Misschien wordt vanuit de UK de vlucht wel totaal ingeboekt op Brittish Midland maar vanuit Amsterdam geheel op KLM.

Zijn echt legio oorzaken en redenen dat hierdoor prijsverschillen ontstaan en heel vaak erg lastig om uit te leggen omdat het vaak niet erg logisch overkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank voor je uitleg. Het is me niet veel duidelijker geworden, maar ik begrijp dat dat ook de bedoeling is van de luchtvaartmaatschappijen. Het blijft een frustrerende bezigheid, vluchten boeken.

Andere antwoorden (2)

Als jij mocht kiezen tussen een prijs van 100 euro, waarbij je in 1 ruk door naar je eindbestemming vliegt, of een prijs van 60 euro, waarbij je op meerdere plekken moet stoppen voordat je je eindbestemming bereikt.
Als je genoeg geld hebt, zal je voor het ticket van 100 euro kiezen, maar als je krap bij kas zit zal je kiezen voor het ticket van 60 euro.

Dit is het geval in jouw voorbeeld. Mensen uit London zullen een keer meer moeten stoppen (in Amsterdam), waardoor deze personen een uur of twee uur verlies maken. Door het ticket goedkoper te maken, kiezen mensen (die het niet al te breed hebben) er toch voor om goedkoop te vliegen, en wat vaker te moeten stoppen, in plaats van een duur ticket te kopen en minder vaak te moeten stoppen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er vliegen trouwens ook vliegtuigen van Londen rechtstreeks naar Lusaka, maar deze vliegtickets zijn 90 euro duurder. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een belangrijk verschil zijn de tarieven die de luchthavens rekenen: Voor overstappen zijn die anders dan voor opstappen. Amsterdam is hier berucht voor. het is goedkoper voor veel vluchten om van een andere europese hoofdstad te vertrekken, en dan via amsterdam te reizen, dan direct van Amsterdam te vertrekken.