Wat kan ik t beste doen als ik een beer in t wild tegenkom?

Ik ga naar Yosemite national park in de vs. Daar zijn beren, en ik bedacht me wat als ik er een tegen kom, wat kan je dan t beste doen? En zeg niet wegrennen..:-p

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb weleens op tv gezien dat je juist rustig moet proberen te blijven en heel rustig weglopen.

Op de website van Yosemite NP kan je veel info vinden over het park, ook over beren. De kans dat je een beer tegenkomt is niet zo groot. Maar voor het geval dat: blijf op afstand maak geluid en geef de beer de gelegenheid weg te lopen. http://www.nps.gov/yose/index.htm

Bronnen:
http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/scar...

Op de website van Yosemite zelf: "Yell as loudly as possible to scare the bear away". Hard roepen dus, zodat die beer jou niet als een onderdanig stukje prooi of als de brenger van voedsel ziet. Als je met meerdere mensen bent: bij elkaar gaan staan zodat je bedreigender lijkt. En inderdaad: niet wegrennen.

Bronnen:
http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/picnic.htm

De kans dat je beren tegenkomt is in principe klein. Ik begrijp uit de onderstaande link dat de beer sneller aanvalt als het zich verrast voelt. Als je dus niet als een jager stilletjes door het bos sluipt, zal de beer eerder zorgen dat hij vertrokken is dan dat hij je aan komt vallen.

als hij zijn aandacht op jou gevestigd heeft moet je je zo groot mogelijk maken en schreeuwen zo hard je kan. Heb ik geleerd van Bear Grills ;) van discovery channel

De bovenstaande tips, met betrekking tot overkomen als een dominanter figuur als de beer, zijn inderdaad handig. Een forse grizzly, echter, zal niet altijd onder de indruk zijn. Wanneer de beer je aanvalt, kun je jezelf het beste tot een balletje vouwen en op de grond blijven liggen. Zorg dat er geen ledematen uitsteken waar hij aan kan gaan knauwen en trekken. Er bestaat een kans dat de grizzly een paar keer tegen je aan gaat hannesen, merkt dat er weinig tot geen reactie komt en er weer vandoor gaat. Tenzij hij heel erg hongerig is, in dat geval heb ik geen tips voor je, behalve dat je vooraf een goede uitvaartverzekering af moet sluiten. Er is een documentaire over een man die zo'n aanval overleeft heeft, hij had zich tot een balletje gevouwen, de beer heeft een minuut aan hem zitten friemelen, zijn rug open gekrast en wat niet maar is er uiteindelijk vandoor gegaan omdat de man erin slaagde zijn 'balletjes' positie te behouden. Veel succes, doe ze de groeten!

Wegrennen is inderdaad vragen om ellende, net als in een boom klimmen overigens. Beren zijn goede klimmers. Het beste is (heb ik ooit van Canadese vrienden geleerd) om je zeer nederig te gedragen, je ogen neer te slaan, en stapje voor stapje achteruit, van de beer weg, te lopen. Toegevoegd na 3 minuten: Luidruchtig en nadrukkelijk aanwezig zijn, verkleint de kans dat je ineens oog in oog met zo'n beest komt te staan. Maar goed, als het je dan toch overkomt...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100