Ik heb een boete gekregen voor een verkeersovertreding in Italie. Deze heb ik drie maand na dato gekregen van de locale autoriteit. Wat gebeurt er?

Als ik niet betaal? Kan ik een deurwaarder aan mijn deur krijgen? Graag geen antwoorden over het feit dat ik deze boete gewoon dien te betalen. Dit is al betaald, ben puur benieuwd wat de gang van zaken is binnen europa.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
5.9K

Het beste antwoord

Ik denk dat je er verstandig aan doet te betalen:

Steeds meer automobilisten lopen in hun zomervakantie tegen een bekeuring aan, zeker in Italië. Gewoon betalen is meestal het verstandigst.

EU-landen sinds 2007 gemakkelijker boetes uitwisselen. Het CJIB heeft al verdragen met Frankrijk, Finland, Denemarken, Oostenrijk, Tsjechië, Slovenië, Estland, Letland, Litouwen, Cyprus, Roemenië, Hongarije, Spanje, Duitsland en België. Veel landen maken volgens de ANWB nog geen gebruik van de mogelijkheid van het verdrag. Oostblokgangers die op de bon zijn geslingerd, lopen bijvoorbeeld weinig kans die boete ook thuis te krijgen.

Hoe zie ik of een boete echt is?
Als de buitenlandse boete van het CJIB komt, is deze echt. Voor boetes rechtstreeks uit het vakantieland is dat lastiger: een algemene aanwijzing is de professionaliteit van de boete en het (brief)papier. Kloppen de adressen en telefoonnummers? Bij twijfel valt het onderliggend procesverbaal en foto op te vragen bij de buitenlandse instantie. Voor Italiaanse overtredingen is dat relatief eenvoudig: dan wordt een webadres bijgeleverd waarop is in te loggen met een persoonlijk wachtwoord.
Wie zekerheid wil laat de boete op echtheid controleren via de ambassade of het consulaat van het betreffende land. ANWB-leden kunnen bellen metANWB-rechtshulp, terwijl ook rechtsbijstandsverzekeraars polishouders bijstaan. Bij de ANWB en rechtsbijstandsverzekeraar DAS zijn overigens geen gevallen van nep-boetes bekend.

Wat als ik niet betaal?
Dat is heel onverstandig. Via het ingeschakelde incassokantoor kan betaling gewoon worden afgedwongen, tot de deurwaarder aan toe. Bovendien wordt een boete bij niet betalen steeds hoger. De ANWB adviseert zo snel mogelijk te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je het er niet mee eens bent(schikking accepteerd) kan je het bij de rechter laten behandelen, dan kan je uitleggen waarom je niet wil betalen. De rechter kan de boete herzien, of gewoon alsnog opleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via het ingeschakelde incassokantoor kan betaling gewoon worden afgedwongen, tot de deurwaarder aan toe. Bovendien wordt een boete bij niet betalen steeds hoger.

De Italiaanse overheid heeft voor het innen van buitenlandse boetes incassobureau EMO (European Municipality Outsourcing) ingeschakeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Gewoon betalen (zoals je al gedaan hebt). Er zijn momenteel zoveel samenwerkingsverbanden dat je het bijna niet kunt ontlopen. Ik heb ook vele jaren in Italie gewoond en toen ik terug in NL kwam, kreeg ik een paar maanden later ook een bekeuring binnen voor snelheid. Ik dacht me van de domme te houden omdat het ze veel te veel zou gaan kosten (administratief), maar 1 maand later werd de bekeuring al verhoogd. Dacht nog steeds dat het bluf was en toen het na 2 maanden het dubbele bedrag was, heb ik toch maar betaald, omdat ik me anders teveel problemen (en kosten) op me dak zou houden.
Hou je gewoon aan de regels in het buitenland, net zoals je hier in NL zou moeten doen, dan is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken ook iemand die een boete open heeft staan in Zwitserland. Al jaren geleden en nooit meer wat van gehoord. Hij rijd er alleen nu niet meer met een gerust hart doorheen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Terreuractie Italie. Na 13 maanden alsnog een boete voor stadje inrijden ondanks inrijverbod, want deze had ik over het hoofd gezien. Een enkele overtreding is echter 5 keer bekeurd door een registratie- robot: ik ben namelijk in die 10 minuten tijd door een sluis heen gereden van dit soort robots om het stadje weer uit te rijden en 5 keer in amper tien minuten tijd geregistreerd voor 117,00 per registratie! Ik moet dus 5 keer 117,00 betalen!
Na informatie te hebben ingewonnen bij ANWB en internationaal bij het EMU is mij geadviseerd door EMU dat ik het beste 2 ervan kon betalen en voor de andere drie een bezwaar moest schrijven. Deze heb ik helemaal professioneel laten vertalen en aangetekend verstuurd waarvoor ik overigens nooit een ontvangstbevestiging heb ontvangen!
Vandaag krijg ik bericht dat ondanks mijn bezwaarschrift ik gewoon de andere drie ook moet betalen met bijkomende kosten en wel 176,00. Dit 3 keer! Binnen 30 dagen. Zonder uitleg van de prefect van de politie aldaar.
Bezwaar heeft dus geen zin, deze boetes zijn gewoon een verkapte manier van belasting innen. Het kost je een hoop tijd en geld en uiteindelijk moet ik nu 762,00 betalen in plaats van 585,00.
Onrechtvaardig, onterecht maar niet gehoord. Crimineel hoge bedragen die op deze wijze afgedwongen kunnen worden. Bedankt Europa.