Wat is 'mosto'?

Heb ik op mijn vakantie in Spanje eerst geproefd, en daarna vaker gedronken. Maar waar bestaat het uit, en is het een bekend drankje?
Ik kan het met Google niet echt vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ik dronk was trouwens alcoholvrij.. is mosto altijd alcoholvrij of had ik dan een speciale?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand heeft aan elk antwoord een min gegeven... huh?

Het beste antwoord

Sommige wijnen, zoals de Mosto, komen niet veel verder dan de lokale markt en uiteraard de diverse bars en venta's waar er ieder jaar reikhalzend naar uitgekeken wordt. Deze honingkleurige wijn staat gedurende de wintermaanden in glazen kannen op de bar en vult menig glas.

Waar wijn wordt gemaakt daar wordt gedronken, is hier een veelgebruikte uitleg. De lokale cafébezoeker houdt van zijn Mosto, gemaakt van witte druiven die eerst drie dagen in de volle zon te drogen worden gelegd om vervolgens via hun eigen gistingsproces en volgens traditie zonder toevoegingen van chemicaliën, tot wijn te worden verwerkt.

De Mosto komt maar in twee varianten voor: droog of zoet. Het gunstige klimaat in de bergen van Malaga geeft een ruime garantie op een goed glas Mosto, jaar in, jaar uit. Een te gretige dronk van de Mosto kan stevige hoofdpijn kan veroorzaken.
Dus ik denk dat er toch alcohol in Mosto zit. Dan zal jij inderdaad speciale gehad hebben, of je kan er goed tegen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 13, dus hoop maar dat ie zonder alcohol was:)
Ik was trouwens in de buurt van Malaga, dus kan kloppen:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Want 't was heerlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een glaasje wijn kan voor een 13 jarige geen kwaad, hoor, zeker niet als hij zonder toevoegingen van chemicaliën gemaakt is :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het is dus wijn in een soort van 'voorstadium'? (raar woord eigenlijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is gewoon 'wijn' op traditionele manier gemaakt. Lees de bron eens die ik er heb bijgevoegd :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, thanks.

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat het om het drankje gaat dat in het Nederlands most heet.

Most is in de wijnmakerij de naam voor het vers geperste, maar nog niet vergiste sap van druiven of andere vruchten. Bij de wijnbereiding doorloopt het perssap verschillende stadia: sap, most en tenslotte wijn.
Als het sap geperst is, treedt spontane gisting op of wordt soms de gewenste gist toegevoegd. De most is dus niet meer het zuivere sap, maar ook nog niet de wijn: bij commerciële verhandeling en vervoer mag de most maximaal één volumeprocent alcohol bevatten.

Toegevoegd na 6 uur:
Ik heb het nog even voor je nagezocht, maar het is wel degelijk dat 'mosto' de most is zoals die overal in Europa wordt gedronken. Zie de tweede en derde bron, die helaas wel spaanstalig zijn. Maar met google translate kom je heel ver, in ieder geval is duidelijk dat mosto geen wijn is, maar gewoon geperst vruchtensap dat nog niet gegist is.

Dat er toevallig ook een wijnsoort bestaat die zich Mosto noemt, is verwarrend. Maar het is niet waarschijnlijk dat je (op die leeftijd) dat te drinken hebt gekregen.
12 jaar geleden
In deze link wordt het woord mosto wel gebruikt.
Het is zoals its al zegt nog niet gegiste wijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel itsme i.p.v. its, sorry!