Wat zijn bezienswaardigheden in de regio van Budapest die je echt niet mag missen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Highlights Boedapest:

"Thermische baden
Boedapest maakt haar naam ‘stad van de spa’s’ meer dan waar: er zijn vijftien thermische baden te vinden. Een aanrader is het Gellért Bad, met een buitencomplex inclusief golfbad, marmeren beelden en binnen een bad omgeven door torenhoge zuilen. De natuurlijke bron van dit bad dateert uit de dertiende eeuw. Andere baden die de moeite van het bezoeken waard zijn:
- Király Bad
- Lukács Bad
- Császár (Keizerlijk) Bad
- Rác Bad (momenteel gesloten vanwege restauratie)
- Rudas Bad
- Széchenyi Bad
Voor meer info over de baden, zie www.spasbudapest.com

Grotten
Onder de stad bevindt zich een labyrint van grotten en groeven. De grotten zijn als een kunstwerk van moeder natuur: de grillige vormen zijn eeuwenlang bijgeschaafd door de thermische bronnen die Boedapest rijk is. De stad heeft meer dan tweehonderd grotten, vier daarvan zijn open voor bezoekers. Daal af naar de plek waar een half miljoen jaar geleden de eerste mens al kwam schuilen. Ook tienduizenden angstige burgers vonden een schuilplek in de grotten toen de stad in de Tweede Wereldoorlog werd aangevallen.
Enkele grotten die open zijn voor bezoekers:
Várbarlang
Sziklakapolna
Palvölgy
Szemlöhegy
De grotten hebben allemaal een eigen karakter en geschiedenis.

De basiliek van St. Stephen
Boedapest heeft veel kerken, maar eentje die letterlijk met kop en schouders boven de rest uitsteekt is de Basiliek van St. Stephen (1851). De drie prominente torens zetten van veraf hun stempel op de skyline van de stad; idem gunt de stompe uitkijktoren van binnenuit een blik over Boedapest in haar volle glorie.

Castle Hill
Slenter ‘s avonds (of bij zonsondergang) langs de oever van de Donau naar Castle Hill. Op de heuvel vind je een collectie unieke kastelen en paleizen die ’s avonds met warmoranje verlichting als een sprookjesstad aandoet. Je vindt op Castle Hill onder meer:
- Het Koninklijk Paleis (waar de koninklijke familie echter nooit heeft gewoond)
- De Maria Magdalenatoren, deel van de enige kerk die onder Turks gezag christelijk mocht blijven;
- Het Buda Castle Labyrint;
- Meerdere musea, waaronder het Nationaal Museum.

Staatsopera
Lange tijd was het operahuis het modernste van Europa, waarbij akoestiek en uitstraling niet voor elkaar onderdeden. "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Parlementsgebouwen en Gellert Bad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt af van je leeftijd, maar als je er rondloopt door de stad zie je al heel veel. Ik ben er geweest en het idioot grote overheidsgebouw heeft wel indruk gemaakt! Tevens (afhankelijk van je leeftijd) zijn er ook echt toffe plaatsen in de stad waar je kan uitgaan! Vlakbij het overheids gebouw is ook een grote brug! Als je daar op staat heb je een heel mooi uitzicht!