Kado's voor Costa Ricanen.

We gaan op bezoek bij een familie in Costa Rica. Hun zoon heeft een jaar bij ons in huis gewoond. Nu willen we een kado meenemen voor ze (b.v. iets wat hier goed te krijgen is en daar niet of duur). Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (8)

Kleding, boeken of cd's dvd's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom zou een boek, bv een engelstalig boek over Nederland, niet leuk zijn om mee te nemen?
Dat vraag je dan toch aan die zoon?

Ik kan me voorstellen dat er op Costa Rica een heleboel niet is, wat hier wel is. Maar ze zullen niet blij zijn met drop. [om maar wat te noemen].

Wat dan wel, dat hangt ook heel veel af van de leefomstandigheden van die mensen.
En jij, of die zoon, weet veel beter hoe dat is dan wij hier. Zijn het arme boeren of leven ze in de stad?

Je kunt wel met een luxe apparaat aankomen, maar daar hebben ze niks aan als er geen electriciteit is.

Misschien wil de familie wel vaatwerk, of handdoeken, of misschien is er een school die schrijfgerei nodig heeft.

Je moet uitgaan van wat daar nodig en/of gewenst is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.vakantieganger.com/2007/12/kerst-in-costa-rica/

"In Costa Rica kent men maar 1 kerstdag en dat is vandaag, 25 december. Veel belangrijker is echter kerstavond, de avond van de 24e december. Veel tico’s en tica’s brengen deze avond door met vrienden en familie en hierbij wordt gegeten en er worden cadeau’s uitgepakt. Omdat het hier allemaal wat minder materialistisch is (of heeft men echt gewoon minder geld?) vind ik het uitpakken van de cadeau’s een mooi iets. Men geeft elkaar een stropdas, een doos chocolaatjes, een nieuw T-shirt of een paar slippers."

Ik las ook ergens dat iemand haar ticofamilie blij gemaakt had met kruidnoten, misschien iets meenemen als een klein flesje jenever of dergelijke dingen? (Als ze het niet lusten, dan zetten ze het maar voor sier in de kast.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je behalve wat gebruikelijke kleine dingetjes een groot of bruikbaar iets wilt geven zou ik vragen wat ze willen krijgen grote kans dat ze daar gelukiger mee zijn dan iets dat met veel goede bedoelingen gegeven word maar weinig nut heeft
als vragen moeilijk is of raar denk dan met je gezonde verstand in het jaar dat hun zoon bij jullie woonde gepraat zijn over zijn ouders en hun situatie waaruit je tot iets kan komen dat in hun straatje past
en als dat ook niet tot ideen leid kun je altijd daar iets kopen en geven waar van je zeer weet dat het snor zit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het om mensen gaat, die niet arm zijn, zou je kunnen overwegen om typisch Nederlandse lekkere dingen mee te nemen zoals stroopkoeken, peperkoek en omdat we nu bijna in de sinterklaastijd leven ook wat chocoladeletters en strooigoed en misschien nog wat chocolade munten. Het is maar een idee, maar dat lijkt me leuker dan iets wat daar ook te krijgen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je waarschijnlijk wel weet, maar uit de voorgaande antwoorden een beetje doorschemert: Costa Rica is geen arm land. De mensen zijn er behoorlijk welvarend. Ik heb er zelf een half jaar gewoond midden jaren negentig, en ook toen kon je eigenlijk alles krijgen wat je nodig hebt. Het idee dat je dingen mee wilt nemen die daar niet te krijgen zijn.. Dat wordt lastig.

Hou het bij leuke nederlandse dingen. Dat wordt meestal wel gewaardeerd. Dus dat kan een typisch nederlandse stroopwafel zijn, welke oevral ter wereld als lekker gezien wordt, net zoals haagse hopjes. Maar ok een fotoboek van Nederland. Of van de dingen die hun zoon heeft gedaan in Nederland. Heb je voldoende foto's van uitjes met de zoon? Maak hier dan een leuk fotoboekje van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat altijd leuk is, zeker omdat de zoon een jaar bij jullie gewoond heeft, is typisch Nederlandse muziek. En dan kun je het van de smaak van de zoon af laten hangen of het Nederpop wordt, of Hollandsche stamppotmuziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kaasschaaf. Bij ons in het dorp was een keer een groep Zuid Amerikanen op bezoek en die hebben alle kaasschaven van het warenhuis opgekocht. Ze vonden het een grandioze uitvinding. Niet duur en voor daar is het schijnbaar toch iets aparts.