Waarom word je gevraagd om je koffer/tas zelf te openen bij een douane controle?

Zelfs wanneer geen sprake is van een slot, code o.i.d.?

een jaar geleden
2.5K
Pieterke
een jaar geleden
Ik vermoed vanwege het mogelijk achterlaten van vingerafdrukken van de douanier. Mocht dit koffertje of die tas later bij een misdrijf gebruikt worden dan staan de vingerafdrukken van de douanier er mogelijk nog op.
Amadea
een jaar geleden
Zelf heb ik het vermoeden dat de douaniers het aan jouw gezicht zullen zien wanneer jij vervolgens zenuwachtig wordt omdat jij iets daarin hebt verborgen wat niet mag,
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Of om te voorkomen dat er een discussie ontstaat: als een ander de bagage opent, kun je altijd zeggen dat hetgeen gevonden wordt
niet van jou is, maar er in is gestopt door degene die de bagage opent.
Utrecht
een jaar geleden
Ik volg de reactie van Ikhebgeenidee: zelf openmaken om discussie te voorkomen wat er wel of niet al in de koffer zat (mocht er iets gevonden worden).
tinus1969
een jaar geleden
Ook geen discussies over viezigheid of schade aan de tas, of gif/boobytraps waar de douane-ambtenaren last van krijgen.

Geef als eerste antwoord