Welke regels gelden in Frankrijk voor apps die snelheidscontroles aangeven?

Vroeger was het in Frankrijk tijdens het autorijden verboden om apps (of andere systemen) te hebben die je kunnen waarschuwen voor snelheidscontroles. Je kon al een boete krijgen als je routeplanner die waarschuwingsfunctie had, zelfs als je die waarschuwingen had uitgeschakeld. Zelfs het feit dat één van de inzittenden een app op de telefoon had die waarschuwingen zou kunnen geven was al strafbaar, ook al werd die telefoon niet gebruikt.

Wat zijn de regels nu, in 2023? Moet het hele reisgezelschap alle routeplan-apps verwijderen voordat we Frankrijk inrijden?

10 maanden geleden
in: Onderweg

Antwoorden (1)

Net als in een aantal andere Europese landen is het ook in Frankrijk verboden om gebruik te maken van apparatuur waarop de flitslocaties (snelheidscontroles) staan aangegeven. Dit geldt nu niet meer alleen voor de radardetectors maar ook voor navigatiesystemen die met GPS werken.
Sinds 5 januari 2012 riskeren overtreders een hoge boete, inbeslagname van het materiaal en vermindering met 6 punten van het puntenrijbewijs.
Uiteraard mag een navigatiesysteem gewoon gebruikt worden in Frankrijk, maar het is verboden om deze te gebruiken in combinatie met vermelding van vaste en mobiele locaties van snelheidscontroles. Slechts de als “gevaarlijk” aangeduide zones mogen worden weergegeven. Hiermee worden bijvoorbeeld gevaarlijke bochten, kruispunten of hellingen bedoeld, maar ook onder andere meldingen voor aangepaste snelheidslimieten (bijv. 70 km/uur in plaats van 90 km/uur). Het kan zijn dat flitspalen staan geïnstalleerd in gevarenzones, maar de exacte locaties worden niet langer weergegeven.
.
ANWB
Op vakantie naar of via een land met een verbod op flitspaalsignalering? Dan raden we aan om de software van dat land in zijn geheel van de navigatie te verwijderen. Het enkel uitschakelen van de functie is meestal niet voldoende. Neem eventueel contact op met de verkoper of de importeur van het navigatiesysteem om te vragen hoe dit werkt.
Bij nieuwere navigatiesystemen en apps is vaak geen flitspaalsignalering aanwezig van landen waar dat niet is toegestaan. In deze gevallen hoef je dus niets te doen.
10 maanden geleden