Zijn de bijkomende kosten boeking via bijv. Hotel Specials terecht?

Als je een nachtje boekt in een hotel via een bedrijf als bijvoorbeeld: Hotel Specials, je betaalt de reserveringskosten en je ontvangt een bevestiging dat alle kosten voldaan zijn, mag het betreffende hotel dan hun eigen toeristenbelasting bij de klant in rekening brengen?

2 jaar geleden
2.2K
SentWierda
2 jaar geleden
De meeste gemeenten heffen toeristenbelasting - een variabel bedrag per gemeente. Een hotel heft dit bedrag boven de normale kamerprijs en draagt het bedrag af aan de gemeente.
Sommige hotels vragen (veel) meer toeristenbelasting van de klant dan ze hoeven af te dragen aan de gemeente - onder de naam belasting/servicekosten. Dat mag niet: het is een vorm van misleiding.
Bron: https://www.maxmeldpunt.nl/recht/waarom-betaal-ik-zoveel-toeristenbelasting/
tinus1969
2 jaar geleden
Het staat mij bij dat dit strikt genomen niet mag, ook al gebeurt het vaak. Onder EU recht moet een prijs(aanbod) alle verplicht te betalen kosten bevatten, inclusief nadrukkelijk belasting (zoals BTW) en boekingskosten.

Antwoorden (3)

Ja, dat mag. De prijzen bij hotel specials zijn exclusief de toeristenbelasting.
Toegevoegd op 13 april 2022 14:12: bron
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
@Nul1.Dit lijkt me niet een antwoord op de vraag. De link vermeldt de algemene voorwaarden van 2014.. Zijn achterhaald.
Nu gelden de algemene voorwaarden van 2021, te downloaden bovenin de pagina: Voorwaarden van HotelSpecials. Waar in deze algemene voorwaarden staat iets over toeristenbelasting? Ik heb het niet kunnen vinden.
https://www.hotelspecials.nl/service/voorwaarden-hotelspecials
nul1
2 jaar geleden
@SentWierda Ik heb de bron (algemene voorwaarden 2014) vervangen voor de algemene voorwaarden van 2021 waar jij naar verwijst. Antwoord blijft hetzelfde. Zie: artikel 5.2 van de algemene voorwaarden 2021
SentWierda
2 jaar geleden
@nul1. In de algemene voorwaarden van 2014 staat vermeld: toeristenbelasting. In de algemene voorwaarden van 2021 is dit -belangrijke- woord verdwenen.
Ik heb het gevoel dat de boosheid van Meldpunt hiermee te maken heeft.
Zie mijn reactie met de link naar Meldpunt.
Toeristenbelasting is niet "eigen" voor het hotel; dat wordt in rekening gebracht door de gemeente, en moet het hotel vervolgens ook betalen aan de gemeente. En ja, dat mag het hotel dus nog apart in rekening brengen (dat staat er waarschijnlijk wel bij als je boekt?)
2 jaar geleden
Het hangt van de specificatie af en of een gemeente bijv. wel of niet toeristenbelasting heft..
Berekent een gemeente toeristenbelasting, dan mag het hotel het bedrag van de toeristenbelasting in rekening brengen. Exact dat bedrag, niet afgerond naar boven - al dan niet onder de noemer 'servicekosten'.
Berekent een gemeente niet toeristenbelasting, dan mag geen toeristenbelasting in rekening worden gebracht, bijv. onder de noemer gemeentelijke kosten of servicekosten.
https://www.maxmeldpunt.nl/recht/waarom-betaal-ik-zoveel-toeristenbelasting/