Is er verschil in spraakkwaliteit bij verschillende aanbieders van mobiele telefonie?

Bij mobiel bellen valt de ander wel eens een halve seconde weg, en heb je wel eens stoorgeluiden.

Ik heb het dan over de situatie waarin de telefoon een maximale signaalsterkte aangeeft; eventuele kwaliteitsproblemen kunnen dus niet aan een zwak signaal liggen, maar moeten worden veroorzaakt door de aanbieder waarmee je belt.

Verschilt de spraakkwaliteit tussen de diverse aanbieders? Zo ja, waar kan ik een vergelijking vinden?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Telefoons
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zegt dat het probleem bij jouw zit (qua bereik), als je belt met een andere GSM toestel, dan kan het die zijn welke geen goede ontvangst heeft.

Antwoorden (2)

Dat is erg moeilijk te zeggen,omdat de kwaliteit van de telefoon op zich natuurlijk ook een grote rol speelt. De maximale signaalsterkte zal bij een bepaald merk telefoon niet gelijk zijn aan die van de ander. Een provider zal bij klachten dan ook snel de schuld wille leggen bij juist dat bepaalde merk telefoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een halve seconde is natuurlijk niet erg lang. De signaalsterkte meting van je mobiel zal zeker niet zo snel zijn om die snelle fluctuaties te verwerken.

Je hebt toch ook vaak dat als je bij een stoplicht stopt met je auto, dat de radio is weggevallen. Rijd je een halve meter verder, dan heb je weer prima ontvangst.
Ook dat is draadloos.

Hetzelfde kan je hebben met je mobiel, dat je net in een ongelukkige plek staat waar de signaal niet lekker is. Als je rijdt, loopt, enz, dan kan je er iets meer last van hebben.
Ik zit aan een helpdesk, en soms is er een echo op de lijn. Dan grap ik wel eens of de ander niet even een metertje opzij kan stappen.

Om eerlijk en technisch te blijven. Kan het probleem natuurlijk in 4 dingen zitten: de GSM palen, de provider, de draadloze signaal in de lucht, de telefoon zelf.
Zelf zou ik de provider niet als schuldige of oorzaak gaan aanduiden. Meer de dekking in het gebied, de lucht (het weer, de gebouwen, bomen, enz.).

En bellen van GSM naar GSM is de kans dubbel zo groot voor dit soort problemen.

---

Als antwoord op je vraag. Ja er zal altijd een verschil zijn. Omdat de hoofdprovider die een eigen netwerk hebben, hiervoor eigen ontwikkelingen en hardware gebruiken.
Maar sub-providers (zoals bv Telford) gebruiken het netwerk van de hoofdproviders (zoals KPN, Vodafone, T-Mobile)