waar kan ik cijfers vinden over marktonderzoeken?

Hoeveel webshops zijn er met betrekking tot mobiele telefonie bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons

Antwoorden (3)

Het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek).
Die houden zo ongeveer alles bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijke plekken zijn:

- Het Centraal Bureau voor de Statistiek
- Het rapport Cijfers en Trends van de Rabobank
- Brancheverenigingen
- Product- en bedrijfschappen.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek is een handig startpunt. Afhankelijk van je vraagstelling kun je grasduinen in Statline, een uitgebreid bestand van statistieken en economische gegevens.

Ook een aanbeveling is het rapport Cijfers en Trends van de Rabobank. Deze bronnen geven vooral een algemeen inzicht.

Bij de Kamer van Koophandel kun je natuurlijk ook een zee aan gegevens opvragen. Zo kun je bijvoorbeeld een overzicht krijgen van alle snackbars in Nieuwendam-Noord. Een idee is om ook het faillissementoverzicht te bestuderen. Als recent een groot aantal bedrijven in je branche ten onder zijn gegaan, moet je je afvragen of je wel op de goede weg zit.

Natuurlijk zijn ook brancheverenigingen of product- en bedrijfschappen een prima bron. Zij kunnen je ook vaak veel gegevens verstrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NV Databank, onderdeel van de kamer van koophandel verzameld deze gegevens.