waarom bestaan 1 sms uit 160 tekens en niet meer? Is de ''ether'' dan vol of is dit gewoon een geld kwestie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons
1.4K

Het beste antwoord

Het kanaal van transporteren bepaald dat een sms maar 140 bytes groot mag zijn. Dat is het aantal bytes dat het kanaal in 1 keer kan transporteren.

Als je in je mobiel 1 groot smsje verstuurd (van meer dan 160 tekens) dan worden deze één voor één verstuurd zodat het limiet van 140 niet overschreden wordt.

Uit wiki:
1 sms kan maximaal 140 bytes groot zijn. Hierin passen 140 8-bits tekens, 160 7-bits tekens of 70 16-bits tekens voor talen zoals Chinees, Japans of Koreaans wanneer deze gecodeerd worden volgens de UTF-16 codering.

Transport van een sms-bericht
Sms wordt normaal gesproken getransporteerd over het signaleringskanaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Geld kwestie.
Je kan een sms zo lang maken als jij wilt. Alleen er is een aan tekens geldig voor 1 sms. Zodra je over dat aantal heen gaat betaal je dus voor 2 smsjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is er natuurlijk wel een limit.
Op mijn telefoon kan ik 2295 tekens in één keer versturen, maar dat zijn dan wel heeeel veel smsjes waar ik voor betaal.
En waarvoor dat limit is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geldkwestie, ze verdienen meer als ze een maximuum van 160 tekens instellen voor 1 sms dan wanneer dat 500 zou zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn man is ingenieur telecommunicatie.
Hij zegt dat smsjes ontworpen zijn als testhulpmiddel voor telecommunicatie-monteurs en waren in eerste instantie helemaal niet bedoeld voor het publiek.
In dit tijd is toen in de standaard vastgelegd dat 160 tekens genoeg waren voor testdoeleinden en dit had toen in ieder geval nog geen commercieel doel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tanja heeft gelijk. Wat ik er aan wil toevoegen is dat men nooit dacht dat deze techniek het grote publiek zou bereiken. Zelfde verhaal als met het www zou ook universitair en bij overheden blijven. de limieten van aldaar zijn aangehouden. ook om o,a. bovenstaande antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen van beide. Het is geen geldkwestie, en ook is er, zeker nu, redelijk wat bandbreedte beschikbaar.
Hoe korter een berichtje, hoe groter de kans dat het storingsvrij wordt ontvangen. Zeker in de begintijd van de mobiele telefonie was dat van belang; er stonden nog niet zoveel zendmasten als nu.
Ergens moet een grens gesteld worden, en 160 tekens is bewust gekozen als limiet. Proefondervindelijk is ontdekt, dat een korte vraag, berichtje of mededeling eigenlijk altijd korter is dan 2 uitgetypte regels. 2x80 tekens, dus, bleek ruim voldoende.