Waarom heet een telefoon een telefoon en bellen wij, als de uitvinder Alexander Graham Bell heet?

Was het niet logischer geweest wanneer we het apparaat bell genoemd zouden hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons
11.1K

Het beste antwoord

De Duitse natuurkundeleraar Philipp Reis kwam in 1860 met het eerste concept van telefonie. Zijn telefoontoestel – de naam Telephon is van hem afkomstig – bestaat uit een opnemer en een weergever die via twee draden met elkaar verbonden zijn. Echter de door Reis gemaakte toestellen waren niet geschikt voor praktisch gebruik. Hierdoor raakt zijn uitvinding in de vergetelheid.

- Misschien dat Alexander Bell dan wel als eerste patent heeft gekregen, maar Philipp Reis kwam als eerste met de benaming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bell staat bekend als de uitvinder van de telefoon, of in elk geval als degene die die uitvinding tot een succes maakte.

Maar nee: het is een fabeltje dat bellen en opbellen afgeleid zijn van de naam Alexander Graham Bell. Geen enkel woordenboek legt dat verband. Het woord opbellen is in de Oudetelefoon telefoonbetekenis ouder dan bellen; het komt voor het eerst voor in het begin van de twintigste eeuw, en Van Dale noemt het in 1914 voor het eerst. Als betekenis staat erbij: "door bellen iemand aan de telephoon roepen om met hem te spreken". Dat lijkt op de oudere betekenis van opbellen: "wakker bellen, gedurende den nacht of 's morgens zeer vroeg aanbellen", dus eigenlijk: door (aan)bellen iemand oproepen, iemand te spreken krijgen.
http://taal.web-log.nl/taaladviesdienst/etymologie/index.html

Tele foon komt van het woord tele: Ver en foon: («Grieks) de -woord (mannelijk) fonen eenheid van luidheid, van subjectieve geluidssterkte. Oftewel: Geluid van ver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bellen doe je met een deurbel of met een fietsbel

met een telefoon telefoneer je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
telefoon is ver horen
televisie is ver zien
telefax is ver schrijven

Een lamp noemen we ook geen Edison.

Het is in feite een beetje toeval hoe iets gaat heten, naar de uitvinder (zoals Morse) of een uitdrukking van wat het ding doet.