Is telefoneren tijdens onweer gevaarlijk?

Ben benieuwd naar de gevaren zowel bij vaste als mobiele telefoons.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons
4.4K

Het beste antwoord

Artsen van het Northwick Park Hospital in Londen waarschuwen ervoor niet mobiel te bellen als men zich tijdens onweer in de open lucht bevindt. De artsen baseren zich daarbij op de ervaringen van een 15-jarige patiënte die door de bliksem werd getroffen toen zij in een park aan het telefoneren was tijdens een onweersbui. De artsen leggen uit dat een mobiele telefoon de bliksem niet aantrekt, maar de werking van de huid teniet doet, waardoor men veel ernstiger gewond raakt. De menselijke huid geleidt slecht, maar dat geldt niet meer als er een metalen object, zoals een telefoon, tegen de huid aangehouden wordt. De getroffen scholiere heeft de blikseminslag weliswaar overleefd, maar een jaar na dato gaat het nog altijd niet goed met haar: het meisje zit in een rolstoel en is doof aan de kant waar ze de telefoon tegen haar oor hield. Inmiddels zijn er drie gevallen bekend in China, Maleisië en Zuid-Korea van mensen die bij een mobiel telefoongesprek tijdens een onweer door de bliksem werden getroffen en daarbij het leven lieten. In Australië adviseert de overheid om geen metalen objecten te gebruiken tijdens dergelijke weersomstandigheden.

Ik zal er dus toch maar een beetje mee uitkijken! Als is de kans nog zo klein, hij is er altijd! Voorzichtigheid geboden dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee. Dit is niet gevaarlijker dan andere electronische apparaten.

Doordat je een electronisch apparaat in je handen hebt, ben je een beter doel voor inslag dan zonde rtelefoon. Maar de bliksem pakt nog liever een hoge boom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je niet midden in een weiland staat te bellen of boven op een hoog gebouw, zijn de gevaren gering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Niet bij een GSM, maar wel degelijk bij een telefoon die op een vaste lijn is aangesloten. Bij blikseminslag kan je een klap van miljoenen volts krijgen. De kans dat je dit overkomt in een land waar de telefoonlijnen bovengronds lopen is aanzienlijk groter, maar ook in Nederland is dat niet uitgesloten.
escape
13 jaar geleden
ik denk dat het allemaal wel meevalt, dat de verwondingen bij een inslag ernstiger zijn als je mobiel aan het bellen bent zou kunnen maar dat is met metalen sieraden ook. dat komt omdat metaal een goede geleider is. spanning zoekt altijd de weg van de minste weerstand, dus als de bliksem op een persoon inslaat zal die naar metalen delen in je lichaam kunnen gaan. dit veroorzaakt ernstigere brandplekken dan wanneer er geen metalen delen zijn. maar een mobile telefoon trekt de bliksem niet zomaar aan.

met een vaste telefoon bellen is net zo goed niet echt gevaarlijk, er zijn eigenlijk twee scenario’s, de bliksem slaat in op het elektriciteitsnet en je gebruikt een telefoon die een voeding vanuit een wandcontactdoos komt dan is er een mogelijkheid op elektrocutie maar die mogelijkheid is net zo groot bij gebruik van alle andere elektrische apparaten.
of de bliksem zou in moeten slaan op het telefonienet, maar telefonie komt in een woonhuis binnen met 2 of 4 draadjes van 0,8mm2 dat is ongeveer dezelfde dikte als een paperclip, dus als de bliksem inslaat op het telefonienet zijn die draden hoogst waarschijnlijk al helemaal weggesmolten voordat de bliksem bij de telefoon is.

conclusie, tijdens onweer buitenlopen brengt natuurlijk altijd gevaar met zich mee, maar de kans dat de bliksem op je inslaat wordt niet beïnvloed door het gebruik van een mobiele telefoon.

Bellen met een vaste lijn is niet gevaarlijker als je haar föhnen, de tv aanzetten of voor mij deze vraag beantwoorden.