Mijn gsm is geblokkeerd door een virus dat zegt dat ik 100 euro moet betalen om mijn bestanden terug toegankelijk te maken, hoe deblokkeer ik hem?

Ik kan mijn apps nog gebruiken (dit weet ik omdat ik youtube geluid kan uitzetten) maar ik zie gewoon niets meer van mijn scherm, de melding bedekt mijn hele scherm en ik krijg het niet weg.
Als ik mijn gsm uitzet en terug opstart dan kan ik 15 sec mijn gsm zonder problemen besturen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Telefoons
1.6K
TurfGraver
7 jaar geleden
Is je hele telefoon geblokkeerd of alleen de browser? Wat voor telefoon?

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk lukt dit niet in 15 seconden, ik noem de opties toch maar:

Optie 1
Probeer de malware met CM Security te verwijderen.
Als dat niet lukt kun je het met Bitdefender of Kaspersky proberen.
Daarnaast zijn er nog veel andere goede verwijderaars (360 Security, Avast, AVG):
https://www.av-test.org/en/antivirus/mobile-devices
https://www.androidpit.com/best-antivirus-security-apps-android

Optie 2
Start op in Safe Mode. Verwijder daarna alle malware-apps en apps die mogelijk besmet zijn.
http://www.makeuseof.com/tag/remove-virus-android-without-factory-reset/

Als dit niet helpt, resteert terugzetten naar fabrieksinstellingen, vrees ik.
Ga hiervoor naar ‘instellingen’ en klik op ‘privacy’.
Selecteer ‘fabrieksinstellingen herstellen’ en kies tot slot ‘herstel telefoon’. Let op: alle gegevens worden van je smartphone verwijderd, dus ook jouw persoonlijke bestanden.
Soms is het niet mogelijk om je mobiele telefoon opnieuw op te starten. In dat geval is er een andere truc om het systeem te herstellen. Druk de volgende combinatie tegelijk in en houd dit 10 seconden vast: geluid harder, home button en de aan/uit knop. Vervolgens wordt je mobiel opnieuw opgestart. Selecteer ‘wis data’ en klik op ‘terug naar fabrieksinstellingen’. Ook nu raak je jouw persoonlijke bestanden kwijt.

Betaal in geen geval "losgeld", de kans dat je toestel daarna gedeblokkeerd wordt is heel klein.
SimonV
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Je foto's e.d. kan je waarschijnlijk nog redden door het op je computer te zetten. Maar scan de bestanden wel eerst heel goed voordat je het virus naar de PC overzet!
SimonV
7 jaar geleden
Zal een koppeling met je computer er niet juist voor zorgen dat je computer ook besmet en geblokkeerd wordt?
Riskant, lijkt me...
TurfGraver
7 jaar geleden
Weet niet wat voor ramsomware er is gebruikt maar vaak zijn bestanden gelocked (met code gecomprimeerd). Kortom, overzetten gaat dan niet helpen.
TurfGraver
7 jaar geleden
Overigens soms is het ook niet meer dan een browser hack en is er niks aan de hand met je bestanden. Meer info zou daarom wel interessant zijn.....