Mag je provider je geheime huistelefoonnummer gebruiken voor aanbiedingen?

Ik wordt regelmatig gebeld door de provider van mijn telefoon (huistelefoon) met aanbiedingen. Nu heb ik bewust een geheim telefoonnummer dat ik eigenlijk alleen doorgeef aan bekenden en instanties die het nummer echt nodig hebben. Juist om vervelende telefoontjes te voorkomen op mijn huisnummer.
Omdat het mijn provider is hebben ze natuurlijk mijn nummer in hun bestand en kan ik het voor hen niet blokkeren.
Ik heb dit al diverse keren gevraagd als ik gebeld wordt maar krijg hier geen antwoord op. Dan moet ik het bel me niet register maar invullen krijg ik dan te horen. Maar ik heb juist een geheim nummer omdat ik dit soort dingen wil voorkomen.
Ook krijg ik de melding prive als ze bellen. Bijna alle callcenters bellen met nummer onbekend en dat is bij mij geblokkeerd. Prive kan ik niet blokkeren.
Dus hoe geheim is dan mijn geheime nummer? Mogen zij daar zelf dan wel gebruik van maken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Klantrelatie Er is één belangrijke uitzondering op het Bel-me-niet Register en dat is als u klant bent bij een bedrijf. Als u klant bent van een bedrijf dan mogen zij u bellen, ook als u bent ingeschreven in het Bel-me-niet Register. Er is sprake van een klantrelatie wanneer: Uw telefoonnummer is verkregen bij een verkoop. Dus in het geval van de meubelwinkel is dat wanneer zij uw telefoonnummer hebben gekregen bij de verkoop van een product, en U door het bedrijf wordt gebeld over producten uit het eigen assortiment. De meubelwinkel mag u dus bellen over aanbiedingen van bijvoorbeeld tafels, maar zij mogen u niet bellen over een fietsverzekering, aangezien dit niet onder hun eigen assortiment valt. Recht van verzet Stel de meubelwinkel belt u om te vertellen dat zij een nieuwe lijn stoelen heeft opgenomen in haar assortiment. U waardeert het gebaar, maar heeft liever niet dat zij u in de toekomst nog een keer bellen. Dit kunt u kenbaar maken door gebruik te maken van uw recht van verzet. Met het Recht van Verzet meldt u zich af voor telemarketing door een specifiek bedrijf. Dit kunt u ook doen bij bedrijven waar u klant bent. Ieder bedrijf is verplicht u in het gesprek te wijzen op dit recht. Het is belangrijk dat u zich ervan bewust bent dat het recht van verzet los staat van uw eventuele registratie in het Bel-me-niet Register. Door gebruik te maken van uw recht van verzet mag ‘Design for life’ u in de toekomst niet meer telefonisch benaderen, ook al bent u klant. Wilt u er zeker van zijn of een organisatie u telefonisch mag benaderen en of zij dit correct doet? Maak dan gebruik van de handige checklist. Vragen en klachten over telemarketing Heeft u een klacht over een organisatie of heeft u een vraag over uw rechten als consument op het gebied van telemarketing? Kijk dan bij het Privacy Waarborg klachtenloket.

Bronnen:
https://www.privacywaarborg.nl/uw-rechten-...

Een geheim nummer is niet veel meer dan een nummer dat niet in het telefoonboek vermeld is. Het is dus niet publiekelijk gemaakt door jouw telefoonaanbieder. Dat wil niet zeggen dat je het zelf niet publiekelijk hebt gemaakt. Bijvoorbeeld als telefoonnummer in een enquete, bij een verblijf in een bungalowpark of ergens anders waar je het hebt achtergelaten en waar heb bedrijf in de kleine lettertjes heeft staan dat het telefoonnummer gebruikt kan worden voor marketingdoeleinden. Deze bedrijven verkopen nummers dan ook vaak weer door omdat je daar, vaak zonder dit te weten, toestemming voor hebt gegeven. Het bel-me-niet register is staat dan ook helemaal los van het feit dat jouw nummer geheim is en is ook van toepassing op gepubliceerde nummers. Net als bij de sticker op jouw brievenbus geeft je bij het register aan of je wel of niet bereikbaar bent voor marketingdoeleinden. Bedrijven zijn verplicht dit te respecteren. Doen ze dit niet, kunnen ze een boete krijgen. Mits jij er zelf werk van maakt natuurlijk. Concreet heeft de status van jouw telefoonnummer in het telefoonboek dus niets te maken met de vraag of jij bereikbaar bent voor dit soort gesprekken, maar moet je dit via het bel-me-niet register regelen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100