Welk landnummer is pp14

We kregen een telefoontje van windows dat ze teveel fout reports van ons krijgen zou dat kunnen?

Ps in het engels kregen we dat telefoontje

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry het is 0014

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Telefoons
10.2K
gvrox
10 jaar geleden
"windows" belt nooit (Microsoft ook niet trouwens). Nep dus, meteen ophangen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou gelijk van de gelegenheid gebruik maken om bij hun te klagen over de foutreports. :)
Nee, gelijk ophangen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Weet je het volgende cijfer nog? Als dat een 4 was, is het Bermuda. Als dat een 7 was, is het Grenada.

Het beste antwoord

Nee, dit kan niet echt zijn.

Ten eerste kent Microsoft jouw telefoonnummer niet. Dus al zouden ze veel foutmeldingen krijgen, dan zouden ze je niet kunnen bellen.

Ten tweede belt Microsoft al die tientallen miljoenen klanten echt niet op. Als klant mag jij wel naar Microsoft bellen als je een probleem hebt, maar andersom - daar beginnen ze niet aan, tenslotte: waarom zouden ze?

Ten derde: ALS ze je al zouden bellen, dan zouden ze wel gek zijn om vanuit Amerika in het Engels te bellen. Microsoft heeft een Nederlandse helpdesk die in Nederland is gevestigd en waar de mensen prima Nederlands spreken. Dus ALS ze jou al zouden bellen (wat ze niet doen - zie de vorige twee punten), zouden ze vanuit Nederland bellen.

Toegevoegd na 6 minuten:

Dit zijn Internetcriminelen. Wat ze doen is het volgende.

Ze bellen een willekeurig nummer. Mocht jij geen Engels spreken, of toevallig geen Windows-computer hebben, dan hangen ze op en proberen ze een volgend willekeurig nummer.

Als ze raak hebben (jij spreekt Engels en je hebt Windows), geven ze jou aanwijzingen om in de Logboeken van Windows te kijken (Event Viewer). Daar staan een heleboel meldingen in. Altijd. Dat is normaal.

Maar dat weet jij niet. Dus kan die ander jou makkelijk wijsmaken dat die meldingen niet normaal zijn, en dat er iets grondig mis is met jouw computer. Dat je niet beveiligd bent of zo, of dat de meldingen erop duiden dat je al gehackt bent, of een ander kletsverhaal.

Zolang jij geen gedetailleerde technische kennis hebt van Windows, zul je hen geloven.

Zij bieden dan aan jou te helpen. Je moet dan een herstelprogramma downloaden en installeren.

In werkelijkheid is dat "herstelprogramma" juist de malware. Het kan een trojaan zijn, het kan een rootkit zijn, het kan een "zombie kit" zijn - hoe dan ook, het is ofwel iets waarmee ze jouw persoonlijke informatie kunnen achterhalen (wachtwoorden van Internetbankieren), ofwel iets waarmee ze jouw computer kunnen inzetten om duizenden spam-mails te versturen. Of ze kunnen jouw computer misbruiken voor een DDoS-aanval.

Hoe dan ook, dit is een vorm van "social engineering". Trap er niet in.

Toegevoegd na 11 minuten:

Overigens, het landnummer kun je opzoeken in de Bron. 0014 is in ieder geval het North American Number Plan (USA, Canada, Caraïben, ...). 0014 is Bermuda (001441...) of Grenada (001473...).

Cryofiel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je bedoelt 0014. 001 is het landnummer van Canada en de VS.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op verschillende forums lees ik dat ze zeggen "hold on" en stiekem doorverbinden met een betaald nummer (collect pay, kennen we niet in Nederland). Dus gauw opleggen.