Mijn 3G internet op mijn telefoon is heel traag, soms niet aanwezig, sinds we in huis geen internet/telefoon/tv meer hebben. Hoe komt dit?

We zijn sinds zondag afgesloten van alles in 1 pakket (dit wordt al opgelost) maar sinds die dag heb ik heeeeeeel traag 3G internet op mijn iPhone. Ik heb Hi en internet van KPN NL.
Goeievraag app doet het gelukkig redelijk goed.
Hoe komt dit en hoe los ik het op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Telefoons
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet niet of je méer gebruik bent gaan maken van je mobiele internet.
Maar het zou kunnen dat je datalimit is overschreden en het internet van je mobiel dus op de beperkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak is onbeperkt internet niet onbeperkt bij een bepaald aantal mb's wordt er over geschakeld naar een langzamere verbinding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan mn vraag niet uitbreiden, maar ik heb nog genoeg MB over

Antwoorden (1)

Het een heeft (gelukkig) niets met het ander te maken. M.a.w. je mobiele telefoon is niet afhankelijk van het feit dat je thuis geen Internet/TV/Telefoon aansluiting meer hebt.

3G (= 3e Generatie) internet verbindingen op je mobiel hebben 3 gradaties: UMTS, HSDA en EDGE.
EDGE is de langzaamste van de 3.

Als de veldsterkte van de dichtstbijzijnde mast op jouw mobiel zwak is dan zal het mobieltje voor internet automatisch omschakelen naar EDGE. Met EDGE heb je dan wel een internetverbinding maar die is qua bandbreedte zeer beperkt. Dat verklaard waarom je mobiel dan zo traag wordt, vooral als je data vretende apps wil draaien.

In sommige regio's kan zelfs alleen 2G verbindingen voorhanden zijn. Dan kun je al eigenlijk nauwelijks je mail nog ophalen. (Er staat dan alleen een G in het display)

Met een WiFi verbinding op je thuisaansluiting had je waarschijnlijk altijd snel internet op je mobiel en gebruikte je de 3G verbinding helemaal niet. Dat zou verklaren waarom je sinds het afsluiten van die mogelijkheid ineens het trage 3G EDGE ervaart.

Kijk in je mobieltje in de instellingen of je de 3G kunt vastzetten op UMTS. Dat voorkomt dat je mobiel naar EDGE gaat schakelen en traag internet geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zat eigenlijk regelmatig op 3G omdat wifi dan te zwak was, en dat deed het prima. Mijn vriens heeft gewoon goed 3G internet en ik dus ineens niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vreemd dat wifi eerder zwakker was dan. De wifi verbinding heeft voor de meeste smartphones prioriteit boven 3G (als de wifi op de S.P. is ingeschakeld.) 'n Wifi verbinding kan wel hinder ondervinden van andere modem/routers in de buurt als ze op dezelfde frequentie zitten waardoor het signaal gestoord wordt. Het kan natuurlijk ook aan je mobiel liggen dat je nu een traag internet hebt. Test de 3G verbinding eens uit op andere locaties. Werkt het dan wel? Dan ligt het toch aan het signaal dat je thuis ontvangt. Werkt je mobiel op andere locaties ook slecht met 3G dan moet het aan je mobiel liggen. Ga in dat geval eens naar een telecomwinkel van je provider en leg het probleem daar voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt, het is dus toeval dat het op hetzelfde moment gebeurde als dat van de thuisverbinding zegmaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kun je zo zeggen. Het heeft echt niets te maken met de afwezigheid van je thuisverbindingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt