Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ik heb een startpakket van Aldi Talk Prepaid gekocht. Hierin zit een simkaart en een aantal formulieren. Bij het formulier voor nummerbehoud vragen ze om een kopie en de nummer van je ID-kaart. Ik heb gezien dat ze dat bij de meeste providers niet vragen voor nummerbehoud.


Mag Aldi Talk hierom vragen? En moet je aan deze eis gehoor geven? Ik wil namelijk geen ID kopie opsturen, want ik vind dat ze hier niets mee nodig hebben, maar ik wil wel mijn nummer behouden.

P.S. Ik heb al een mail gestuurd naar Aldi Talk met dezelfde
vragen. Hier heb ik nog geen reactie op gehad.

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij bijna alle providers wordt bij nummerbehoud om een kopie van je ID gevraagd. Als dit één van de voorwaarden van Aldi is, kunnen zij daar om vragen. Als jij dat niet wil geven, hoeven zij het nummer niet te laten overschrijven. Het recht op nummerbehoud is door de OPTA verwezenlijkt omdat een nummer persoonseigen/gebonden is, vond men. Dan is het ook niet zo gek dat men om een ID vraagt. https://www.google.nl/search?q=nummerbehoud+legitimatie&oq=nummerbehoud+legitimatie&sugexp=chrome,mod=13&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ik heb zelfs begrepen dat het sowieso niet mag, een kopie van je ID vragen. Dacht alleen overheids instanties, CBR, ziekenhuizen etc. Hetzelfde geld voor je IBAN nr.

Nee, Aldi Talk mag daar niet om vragen en je hebt gelijk als je daar huiverig voor bent. Aan de andere kant zit je met het probleem dat als je niet aan de eis van Aldi Talk voldoet, je geen nummerbehoud krijgt. Dus een lastig parket. Je kunt proberen of ze genoegen nemen met het nummer van je ID-kaart. --------------- Mag een telecomaanbieder een kopie van mijn identiteitsbewijs maken als ik een gsm-abonnement wil afsluiten? Nee, dat mag niet. De telecomaanbieder kan een zogeheten kredietwaardigheidstoets doen. Daarbij kijkt de aanbieder of u in staat bent om uw rekeningen te betalen. Voor deze toets heeft de aanbieder een aantal persoonsgegevens van u nodig, bijvoorbeeld uw naam, adres en betalingsgegevens. Maar het kopiëren of scannen van uw identiteitsbewijs, zoals uw paspoort of identiteitskaart, is daarbij niet nodig. Kopie niet toegestaan De telecomaanbieder kan u vragen om uw identiteitsbewijs te laten zien om vast te stellen dat u het bent. Eventueel kan de aanbieder noteren wat voor identiteitsdocument u heeft getoond en het nummer hiervan. Maar het maken van een kopie of scan van uw identiteitsbewijs is niet toegestaan. Ten eerste mag de telecomaanbieder uw burgerservicenummer (BSN), dat op uw identiteitsbewijs staat, niet verwerken. Ten tweede zijn uw pasfoto en andere gegevens op het document niet noodzakelijk voor de kredietwaardigheidstoets. BSN op identiteitsbewijs Voor het gebruik van het BSN gelden strenge regels. Daarom mag de telecomaanbieder niet zomaar een kopie van uw identiteitsbewijs maken. Hierover leest u meer bij Welke organisaties en bedrijven mogen mijn burgerservicenummer (BSN) gebruiken?

Bronnen:
http://www.mijnprivacy.nl/Vraag/Kopie-iden...

Dit is een grijs gebied. Als de vraag was geweest 'mag de telecomaanbieder een kopie maken van je ID-bewijs als je een abonnement wil afsluiten?' was het antwoord geweest: "De telecomaanbieder kan u vragen om uw identiteitsbewijs te laten zien om vast te stellen dat u het bent. Eventueel kan de aanbieder noteren wat voor identiteitsdocument u heeft getoond en het nummer hiervan. Maar het maken van een kopie of scan van uw identiteitsbewijs is niet toegestaan. Ten eerste mag de telecomaanbieder uw burgerservicenummer (BSN), dat op uw identiteitsbewijs staat, niet verwerken. Ten tweede zijn uw pasfoto en andere gegevens op het document niet noodzakelijk voor de kredietwaardigheidstoets." In dit geval heeft de aanbieder van het pakket niet de mogelijkheid om jouw identiteit vast te stellen en zal het alleen gevraagd worden om fraude te voorkomen. (Van een kredietwaardigheidstoets is geen sprake bij prepay). Het probleem is echter dat de overeenkomst niet tot stand zal komen als jij niet ingaat op hun voorwaarden. Dus de keus is: ingaan op hun verzoek en de kopie toch opsturen of voet bij stuk houden, met de zekerheid dat de overeenkomst niet tot stand komt. Je zou echter nog kunnen kiezen voor een middenweg: de kopie opsturen en alle niet relevante gegevens (pasfoto en BSN-nummer bijv.) onleesbaar maken. Ook met vette letters erop zetten: 'kopie' en de naam van het bedrijf en het doel waarvoor je die kopie gestuurd hebt, zodat de kans dat er oneigenlijk gebruik van gemaakt zal worden praktisch nihil wordt.

Uit de richtlijnen Identificatie en Verificatie van het College Bescherming Persoonsgegevens: (gratis te downloaden en te printen) Kopieren van identiteitsdocumenten door telecom- en internetbedrijven. Om enige zekerheid te hebben over de betaling van abonnementsgelden, kan een telecomaanbieder een kredietwaardigheidsonderzoek doen. naar een potentiele nieuwe klant. Daarvoor heeft de ondernemer enkele persoonsgegevens nodig - zoals NAW gegevens en de leeftijd van de klant in geval van een minderjarige - en kan hij de klant een geldig identiteitsdocument te tonen om diens identiteit deugdelijk vast te stellen. Zonodig kan de ondernemer de aard van het identiteitsdocument en het documentnummer noteren. Het maken van een kopie of scan van zo'n document is echter niet toegestaan; het BSN mag niet door een telecomaanbieder worden verwerkt en ook de pasfoto en andere gegevens op het document zijn voor zo'n kredietwaardigheidsonderzoek niet noodzakelijk. In plaats van een kredietwaardigheidsonderzoek wordt ook wel de bankpas gecontroleerd en gevraagd wordt om 0.01 cent te pinnen om aan te tonen dat de betaalrekening van de nieuwe klant actief is. Het kopieren of scannen van de bankpas is niet noodzakelijk, door de betaling beschikt de ondernemer immersal over de nodige betaalgegevens, zoalshet rekeningnummer en de tenaamstelling van de betaalrekening. Einde citaat. In het kort: Nee dat mag hij niet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100