Wat is de vliegtuigstand?

Veel luchtvaartmaatschappijen hanteren het beleid dat telefoons tijdens de vlucht moeten worden uitgeschakeld. De vliegtuigstand is een instelling op uw telefoon waarmee u tegelijkertijd uw mobiele verbinding, Wi-Fi, FM-radio en Bluetooth op uw telefoon uitschakelt. Op deze manier kunt u wel andere apps gebruiken (inclusief apps waarmee u muziek kunt beluisteren of video's kunt bekijken op uw telefoon) waarvoor u geen mobiele verbinding nodig hebt. In de vliegtuigstand kunt u de FM-radio nog wel gebruiken en Wi-Fi en Bluetooth nog wel afzonderlijk inschakelen. De mobiele verbinding blijft uitgeschakeld tot u de vliegtuigstand weer uitschakelt.

De vliegtuigstand zet dus in eerste instantie alle apps en verbindingen uit, maar helemaal stralingsvrij is hij zeker niet. Je kunt namelijk wifi en FM-radio nog steeds gebruiken, en daardoor komt straling vrij, ook zonder deze toepassingen komt er nog steeds een klein beetje straling vrij. de enige manier om zo goed als stralingsvrij te krijgen is de telefoon uitzetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Bij het ontvangen van signalen (FM-radio) komt absoluut geen straling vrij. Je ontvangt alleen de al aanwezige straling.
In de vliegtuigstand hebt je geen direct contact met je provider. Je signaal loopt dan via een zender/ontvanger in het vliegtuig. Daardoor kun je met heel laag vermogen communiceren.

Andere antwoorden (4)

Als je mobiele telefoon in de vliegtuigstand staat, wordt alles wat 'straalt' geblokkeerd. Dat zijn o.a. telefoon, sms, internet/wifi, GPS en bluetooth.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nu ik even goed kijk... wifi is op mijn mobiel wel bruikbaar in de vliegtuigstand (al wordt het in eerste instantie wel uitgeschakeld). Je telefoon is dus (vrijwel) helemaal stralingsvrij, mits je zelf bepaalde geblokkeerde opties aanzet, zoals wifi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je de vliegtuigstand van de iPhone bedoelt. Naar mijn weten wordt dan de straling helemaal uitgeschakeld, waaronder in eerste instantie ook WIFI. Echter kan je WIFI wel onder de vliegtuigstand weer inschakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@thijs1812, Zie de tags van de TS
Een mobiele telefoon, laptop of elke andere elektronische apparatuur moet uitstaan tijdens het opstijgen en landen. Dus zelfs niet in vliegtuig modus. Gedurende de vlucht mag je gebruik maken van je mobiele telefoon etc. in de vliegtuig modus.

Er komen wel alternatieven waarbij je van het internet via satellieten gebruik kan maken, zie daarvoor bijvoorbeeld: http://www.nu.nl/internet/2349273/singapore-airlines-biedt-internet-in-vliegtuig.html
Dat is een bericht uit 2010, ik weet dat KLM er momenteel ook aan werkt het mogelijk te maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vliegtuigstand is bedoeld voor situaties waarbij je wel delen van je telefoon wilt gebruiken, maar geen apparatuur wilt storen die last kan hebben van de straling die je mobieltje uitzend. Zoals b.v. in een vliegtuig, maar b.v. ook in een ziekenhuis.

De vliegtuigstand op een telefoon werkt niet op alle telefoons hetzelfde.
Bij mijn telefoon is alles wat verbinding heeft met een antenne uitgeschakeld. Ik kan zelfs geen radio meer luisteren, terwijl dat om ontvangen gaat en niet om zenden.
Bij andere telefoons kun je (stiekem) toch je WiFi nog aan zetten.

Maar goed, wat in principe de bedoeling is, is dat de straling van je mobieltje stopt. Delen van de hardware worden in deze stand uitgeschakeld, of in elk geval geblokkeerd voor gebruik.

Zendt je mobiel dan helemaal niets meer uit ?

Jawel, elektronica in gebruik werkt op stroompjes die zich in kabels en chips verplaatsen. Dat wekt per definitie ook elektro-magnetische straling op.
Deze is echter erg zwak en is zelden in staat andere apparatuur op meer dan een paar centimeter afstand te storen.

Tja, en natuurkundig gezien is licht ook een vorm van straling. De kans is groot dat je mobiel die straling bij gebruik ook volop uitzend. :-D