Wat was het eerste telefoonnummer ooit?

en van wie was dat nummer? ik bedoel in het begin van vaste telefonie dus niet van mobiele telefonie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons
6K

Het beste antwoord

De eerste telefoons waren 1 op 1 in paren met elkaar verbonden. Dus als je met meerdere mensen wilde bellen, had je per persoon een andere telefoon nodig.
Nummers waren dus toen ook nog niet nodig.

Later waren alle telefoons aangesloten op een centraal "switchboard". Je ziet het nog wel eens in films over vroeger. Als je de telefoon dan opnam kwam je in contact met de "operator", degene die dat switchboard bediende. Die verbond jou dan met de hand met de telefoon die jij wilde bellen.
Welk contactgaatje bij welke persoon hoorde was alleen aan de operator om te weten. Jij had alleen een naam nodig.

De nummers van de verschillende contactpunten op het switchboard zou je kunnen zien als de eerste telefoonnummers. En deze zullen waarschijnlijk simpelweg genummerd zijn van 1 tm 100, afhankelijk van hoe groot dat switchboard was, oftewel afhankelijk van hoeveel mensen erop waren aangesloten.

Die eerste netwerken waren overigens nog niet altijd op elkaar aangesloten. Ergens anders zat waarschijnlijk weer een andere operator met een eigen switchboard, waarop weer een andere nr 1 tm 100 was aangesloten.

In nederland werden deze telefoonnetwerken vanaf 1913 genationaliseerd, oftewel overgenomen door de staat. Deze vielen vanaf toen onder de PTT.

Deze PTT heeft vervolgens zelf een systeem voor telefoonnummers ingevoerd. Op dat moment waren er natuurlijk al vele mensen met een eigen telefoon, en deze telefoons werden allemaal genummerd. Amsterdam had in 1915 bijvoorbeeld 5 cijferige telefoonnummers

In Amerika waren ze iets eerder met telefoonnummers, namelijk al in 1879. Daar had het stadje Lowel 200 abonnees, en daarom waarschijnlijk 3 cijferige telefoonnummers.

Maar simpelweg "telefoonnummer" intikken op wikipedia had al antwoord gegeven op je vraag :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wikipedia? intikken? :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, wikipedia, intikken :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Die verbond jou dan met de hand met de telefoon die jij wilde bellen. ' Vreemd eigenlijk dat als we een verkeerd nummer zelf intikken we nog steeds roepen dat 'we verkeerd verbonden' zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, en daar komt dat dus vandaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wiki geeft geen antwoord op mijn vraag ,alleen wat julie hiet ook antwoorden.dat wist ik ook wel maar ik vraag specifiek naar het eerste echte nummer en bij wie dat nummer hoorden.dat kan ik dus niet vinden! maar toch bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeg ik: 200 mensen in Lowell Massachusetts waren de eerste mensen die een telefoonnummer kregen toegewezen. Oftewel er waren 200 mensen met een eerste telefoonnummer.
Maar laten we de persoon met het telefoonnummer "1" even de eerste noemen voor jouw gemoedsrust. Bij wie dat nummer hoorde kan ik inderdaad ook niet vinden. Maar het was dus een inwoner van dat dorpje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@j0ve bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans is groter dat het eerste nummer 100 was ;)

Andere antwoorden (1)

Dat was een verbinding tussen 2 primitieve telefoons, dus daarom nummerloos.
Later ging alles via een mensbediende telefooncentrale en was het aantal abonnees zo gering dat men kon volstaan de naam van de abonnee te noemen.
.Pas later, toen het aantal abonnees was toegenomen ging men over tot het nummeren der abonnees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat hier niet echt een antwoord op te geven is, laat ik zien, hoe het vroeger in zijn werk ging.
Uiteraard zal men ooit ergens op een gegeven moment over zijn gegaan tot het geven van nummers, maar wie zegt, dat dat niet op veel plaatsen tegelijk gebeurde?